Af Redaktionen Foto: Esbjerg Kommune
Efter et par dage med intense workshops har flere hundrede repræsentanter fra erhvervs-, kultur-, studie- og foreningsliv samt menige esbjergensere givet inputs og stemt på, hvad der skal være Esbjergs fremtidige retning. Deltagerne præsenterede store tanker, skæve ideer og spændende synspunkter, som bliver taget med videre i overvejelserne, inden den endelige retning bliver valgt i næste uge.
Der blev diskuteret, argumenteret og præsenteret på livet løs, da Esbjerg Kommune, Esbjerg Havn, Business Esbjerg og Education Esbjerg tirsdag og onsdag var værter for fire workshops om Esbjergs fremtid. Her skulle der vælges mellem, om Esbjerg skal være en ’bæredygtig og levende by’ eller en ’kulturel oplevelsesby’.
De cirka 250 deltagere bidrog med massevis af tanker, ideer og synspunkter om, hvordan Esbjerg udvikler sig bedst muligt og hvilken retning byen skal bevæge sig i. Selvom der langt fra altid var enighed, var der alligevel et par ting, de alle havde til fælles: en enorm entusiasme og store ambitioner for byens fremtid.
-Det har været fantastisk at opleve det store engagement og den ildhu, som deltagerne på vores workshops har vist. Vi har mødt et væld af dedikerede esbjergensere, unge, ildsjæle, erhvervsfolk, politikere og kulturinstitutioner, som har budt ind med et hav af gode ideer og synspunkter. Det er tydeligt at mærke, at alle virkelig brænder for at være med til at udvikle vores by i en god retning, fortæller Birgit Bech Jensen, der er kommunikationschef i Business Esbjerg, som er en af de fire parter bag brandingprocessen.
Vestjysk energi og bydelyst
En af de deltagere, der bidrog med ideer og engagement, er Michael L. Madsen, som er partner i Unchain, der arbejder med forretningsudvikling. Han deltog i Business Esbjergs workshop for deltagere med interesse for byudvikling og Esbjerg city.
-Det er på tide, at vi gør noget ved det. Nu oplever jeg, at der er handling bag ordene og tankerne – nu bliver der også ageret. Det har været fedt at opleve det engagement, som de fremmødte esbjergensere troppede op med, og høre alle de forskellige inputs til, hvordan vi forløser det potentiale som vestkystens hovedstad indeholder. Lokalet var fyldt med vestjysk energi og bydelyst, lyder det fra workshop-deltageren.
Samme oplevelse har Anni Dressø, som er direktør i VL Staal. Hun deltog i workshoppen med erhvervslivet, hvor Esbjerg Havn var vært.
-Det har været meget spændende at deltage i workshoppen. Når man bliver inviteret til arrangementer af den her type, spørger man tit sig selv, om det er ‘worth while’. Det synes jeg i dén grad, at det har været. Det har været berigende og inspirerende at høre de andre deltageres perspektiver og det er altid godt at blive udfordret. Folk deltager aktivt og der er store ambitioner på Esbjergs vegne, fortæller VL Staal-direktøren.
Bæredygtig eller kulturel?
Efter et par timers oplæg, gruppearbejde og diskussion med udgangspunkt i de to retninger, sluttede alle fire workshops af med, at deltagerne stemte om, hvilken af de to retninger, de foretrak. Her var meningerne delte blandt de mange deltagere.
-Jeg hælder nok lidt til den bæredygtige retning. Det er altid godt at have et forspring, som man kan udnytte. Samtidig er der en stærk forankring og noget sammenhængskraft i, at vi har været en del af det forurenende og nu kan være en del af løsningen. Det vil gøre mig mere stolt som esbjergenser at være en del af et bæredygtigt setup, mener Michael L. Madsen.
Freja Flodgaard Madsen, der blev færdiguddannet som kultursociolog sidste sommer, deltog i workshoppen med Education Esbjerg som vært. Her var der fortrinsvist unge og repræsentanter fra studieverden til stede. Hun skiftede standpunkt i løbet af workshoppen på baggrund af de forskellige inputs.
-Da jeg kom, hældte jeg til retningen ’bæredygtig og levende by’, da jeg synes, at klima generelt er vigtigt og energi er vigtigt her i Esbjerg. Det burde vi have mere opmærksomhed omkring. Men jeg vendte faktisk undervejs mod ’oplevelses- og kulturby. Det bæredygtige blev lidt for ukonkret, hvorimod de klareste svar og ideer var i forhold til oplevelses- og kulturby, vurderer hun.
Deltagernes inputs og stemmer vil nu blive taget med videre i overvejelserne i brandingprocessen, inden den endelige retning bliver udvalgt i næste uge.
-Nu er vi i fuld gang med at samle og analysere alle de gode inputs og stemmerne, så vi på tirsdag kan melde ud, hvilken retning deltagerne har været med til at vælge for Esbjerg, forklarer Esbjerg Kommunes kommunikationschef Thomas Reil.