Af Sabina Schmidt   Foto: Københavns Universitet

Det er svært at afsætte beskadiget frugt i supermarkedet, siger informationsdirektør fra Coop. Brune bananer, deforme æbler og stødte pærer.

Den slags frugt går de fleste udenom, når de lægger varer i indkøbskurven fra frugt og grønt-afdelingen. Men det er der ikke nødvendigvis nogen grund til. Det viser et nyt studie fra Københavns Universitet.

Her blev 130 forsøgspersoner bedt om at vurdere en række billeder af æbler med forskelligt udseende.

Ikke overraskende blev deforme og defekte æbler rangeret lavest, i forhold til hvor meget deltagerne havde lyst til at spise dem.

Deltagerne skulle derefter smage en række forskellige æbler, og her blev det tydeligt, at det dårlige førstehåndsindtryk hang ved.

Billederne som forsøgspersonerne blev præsenteret for.

– Når deltagerne netop havde set et foto af et grimt æble, og derefter smagte et æble, der faktisk var perfekt og grønt, syntes de stadig, at det smagte grimt, siger Karin Wendin, der er ekstern lektor på Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet og en af forskerne bag studiet.

– Det siger noget om, hvor meget vores følelser og psykologi spiller ind på smagsoplevelser. Og vi husker i højere grad negative følelser og forventninger frem for positive, siger Karin Wendin.

Tidligere forsøg med omvendt fortegn – hvor forsøgspersoner blev præsenteret for et uskadt æble, og derefter smagte på et stødt æble – viser derimod, at personerne ikke havde kritik af æblet.

Madspildsdebat

Studiet taler ind i en debat om bæredygtighed og madspild. For i Danmark smider vi ca 716.000 tons mad ud hvert år og størstedelen udgøres af frugt og grønt.

Men det er en skam. For brun frugt er ikke dårlig frugt, lyder det fra Karin Wendin.

Hun peger i stedet på, at vi skal blive bedre til at spise deform og brunplettet frugt og bruge det i kager, juice eller anden madlavning.

Og samtidig foreslår hun, at supermarkeder også begynder at sælge den uperfekte frugt – bare billigere.

Kunderne vil ikke købe beskadiget frugt

Men hos Coop, som står bag kæder som Kvickly, Fakta, SuperBrugsen og Irma, har man dårlig erfaring med at afsætte beskadiget frugt og grønt.

Kunderne går nemlig efter dét, der ser friskt, sprødt og lækkert ud, fortæller informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

Friskheden, og hvordan frugten ser ud, er vigtigere end prisen

Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop

– Frugt og grønt bliver i høj grad købt med øjnene. Friskheden, og hvordan frugten ser ud, er vigtigere end prisen. Det ved vi fra erfaring, når vi har forsøgt at sælge frugt og grønt, der nærmer sig sidste salgsdato, siger han.

– Når vi sætter kød og andre varer på tilbud, fordi det nærmer sig sidste salgsdato, kan vi sagtens sælge varerne, fortsætter han.

Han peger derfor på, at vaner og traditioner skal ændres, før kunderne begynder at købe deform og beskadiget frugt.

Samme pointe går også igen hos Karin Wendin.

– Vi bør kommunikere klart og tydeligt, hvordan man kan hjælpe med at undgå madspild ved at snuppe en uperfekt frugt og også undersøge, hvilke platforme der mest effektive i forhold til at få budskaber om kost og madspild ud til forbrugerne, siger Karin Wendin.