Af Redaktionen

Landet over er danskerne i fuld gang med at skifte deres NemID ud med det nye og mere sikre MitID. Det kan også mærkes hos Borgerservice i Esbjerg Kommune, der skruer op for bemandingen og åbningstid for at hjælpe borgerne-

Det forventes at ca. 18.330 borgere i Esbjerg Kommune får brug for hjælp med at skifte fra NemID til det nye og mere sikre MitID, fordi de ikke selv har mulighed for at blive identitetssikret. Det kan være borgere, der har et ældre pas uden chip, borgere uden en smartphone eller borgere med en smartphone, der er så gammel, at den ikke kan få installeret MitID-appen.

Det svarer til ca. 150 borgere om dagen frem mod 30. juni, hvor alle skal have skiftet deres NemID ud med MitID. Derfor har Borgerservice ansat to nye medarbejdere ligesom åbningstiden udvides i Borgerservice i Esbjerg hver morgen fra klokken 9-10 og fredag fra klokken 12-13. I disse tidsrum er det kun muligt at få hjælp til at skifte fra NemID til MitID.

”Vi har allerede haft besøg af 879 borgere siden 1. januar, og vi er klar til, at der kommer endnu flere,” fortæller Jan Gammelgaard Mortensen, kontorchef i Borgerservice og fortsætter:

”Vi kan godt mærke, at det er borgere, der ikke er så teknisk stærke, der kommer og skal have hjælp til at skifte NemID ud med MitID. Halvdelen af dem vi forventer, vi skal hjælpe, er mellem 60 og 90 år, og vi hjælper gerne, og har flere løsninger klar, også hvis man ikke har en smartphone.”

Brug for hjælp?

Har man brug for hjælp fra medarbejderne i Borgerservice til at skifte fra NemID til MitID, så er det vigtigt, at man husker at bestille tid. Det kan man gøre her.

Herudover skal man huske sit nuværende NemID og billedlegitimation som fx pas eller kørekort.

Medarbejderne kan både hjælpe med at installere MitID-appen på mobilen, men de har også mulighed for at udlevere enten en kodeviser eller kodeoplæser, hvis man ikke har en smartphone.

Har man fået godt gang i MitID derhjemme, men ønsker en kodeviser eller kodeoplæser, så kan man også bestille tid i Borgerservice til at komme og hente den.

Indtil videre er det kun Borgerservice i Esbjerg, der har udvidet åbningstiden, men forventningen er, at det også vil ske på sigt i både Bramming og Ribe.