Af Redaktionen
For første gang holder Blå Kors’ telefonlinje, Den Blå Linje, åbent hele juli måned. Her kan danskere, der har brug for en snak om alkohol og alkoholproblemer, få hjælp af frivillige rådgivere i aftentimerne.
Hvordan får jeg min partner til at drikke færre glas rødvin? Og hvad gør jeg, når min søn bliver bange og ked af det?
Hos Blå Kors sidder frivillige telefonrådgivere i juli måned klar til at besvare danskernes spørgsmål omkring alkohol og de udfordringer, som kan opstå for eksempel i familierne.
Tidligere har Blå Kors’ telefonlinje, Den Blå Linje, ellers været lukket i juli, fordi det ikke har været muligt at få dækket vagtplanen ind i ferien. Men i år er det lykkedes, så den Blå Linje kan holde åbent mandag til torsdag fra kl. 18 til 22.
-Vi ved, at ferien er en tid, hvor der ofte bliver drukket mere alkohol. Derfor er vi glade for, at vi har fået muligheden for at holde åbent i sommerperioden og kan hjælpe, hvis behovet opstår, siger Christian Bjerre, som er generalsekretær i Blå Kors.
Hjælp både dag og aften
Den Blå Linje kan træffes på 70 100 130. Rådgiverne er uddannede i at håndtere forskellige henvendelser, både hvis man har et alkoholproblem eller er pårørende, som har brug for vejledning til, hvad man skal gøre for at hjælpe.
Hvis man har brug for telefonrådgivning i dagtimerne, henviser Blå Kors til Alkohol og Samfunds telefonlinje, Alkolinjen, som holder åbent mandag, tirsdag og fredag fra kl. 11.00 -17.00 og onsdag og torsdag kl. 11.00 til 15.00.
Det samme sker den anden vej rundt, fortæller leder af Alkolinjen, Bjarne Stenger Elholm:
-Det giver rigtig god mening, at vi kan henvise til hinanden og synliggøre muligheden for at få hjælp på forskellige tidspunkter af døgnet. Når man har brug for hjælp grundet et alkoholproblem, er det vigtigt, at man får den med det samme, uafhængigt af tilbud.
Man kan ringe til Alkolinjen på 80 200 500.