Af Lene Memborg Kilde: Ellen MacArthur Foundation
Dansk tøjkoncern går forrest i samarbejde om klimavenlig cowboybukser.
Denimproducenter går nu sammen i fælles front mod de svinende denimproduktioner. Der er nye retningslinjer på vej, der skal sætte helt nye standarder for bæredygtig denimproduktion.
Flere af modebranchens helt store klimasyndere er gået sammen i nyt initiativ, der har fokus på at gøre produktionen af blå jeans mere grøn. Det er den danske tøjkoncern Bestseller der gennem brandet »Vero Moda« blandt de deltagende virksomheder i projektet »The Jeans Redesign Guidelines,« som Ellen MacArthur Foundation har været primus motor på, skriver fonden på sin hjemmeside.
Bestseller er sammen med blandt andre Tommy Hilfiger, og H&M, blevet en del af projektet, hvor de i første omgang vil udarbejde en række nye retningslinjer for produktion af de særligt miljø svinende cowboybukser.
De nye retningslinjer skal udgøre minimumsstandarder for produkternes holdbarhed, brug af kemikalier, og genbrugspotentiale. Det er baseret på principperne for såkaldt cirkulær økonomi, der er et udtryk for, at produkterne genbruges og genanvendes i et uendeligt lukket kredsløb med minimal eller nul affaldsproduktion.
Retningslinjerne skal sikre, at jeans fremover holder længere, ubesværet kan blive genbrugt og produceres så skånsomt for både miljøet og ikke mindst de mange produktionsmedarbejdernes helbred på verdens basis.
Cowboybukser – eller denim – er lavet af bomuld, som dyrkes i store dele af verden både her i Vesten og tredjeverdenslande. I konventionelt bomuldslandbrug anvendes store mængder pesticider og gødning, hvilket kan udpine landbrugsjorden, mens kemikalierne ligeledes kan skade både bøndernes helbred og deres lokalmiljø.
Ellen MacArthur Foundations initiativ har samlet 40 »denimeksperter,« fra universitetsverdenen, producenter, forhandlere, samlere og NGOer.
Sammen skal de nu udarbejde de kommende retningslinjer, som efter planen skal videreudvikle eksisterende indsatser for at forbedre denimproduktionen. Målet er, at kunne udvikle jeans, der kan leve op til guldstandarden inden for »cradle to cradle.«
Cradle to Cradle – på dansk »vugge til vugge« er et designkoncept, der tager produkter gennem biologiske eller tekniske kredsløb, hvor målet er, at de skal skabe værdi for både mennesker, miljø og økonomi.
Virksomhederne, der er en del af »The Jeans Redesign,« håber, at flere producenter over tid vil tilslutte sig, inden de første re-designede jeans kommer på hylderne allerede i 2020