Af Redaktionen

En ny undersøgelse blandt 378 ejere af plug-in hybridbiler viser, at 69 procent af det daglige kørselsbehov klares på ren el. Hos bilhuset Bjarne Nielsen i Esbjerg mærker man tydeligt kundernes gode takter.

Der bliver i øjeblikket debatteret heftigt, hvor miljøvenlige plug-in hybridbiler i virkeligheden er, og om de er værdige til en afgiftsrabat. En ny undersøgelse, som analysefirmaet NemAnalyse har lavet for bilkoncernen Nielsen Car Group, viser dog, at 89 procent af plug-in hybridbilisterne i overvejende grad mener, at de udnytter potentialet for at køre mest muligt på el, og at 69 procent af det daglige kørselsbehov i gennemsnit klares på ren el.

Hos bilhuset Bjarne Nielsen i Esbjerg, som er en del af Nielsen Car Group, oplever man ligeledes, at de kunder, der kører plug-in hybrid, generelt er gode til at udnytte bilens el-kapacitet.

– Når vi taler med vores kunder, er det tydeligt, at de gør, hvad de kan, for at køre mest muligt på ren el, og det hænger jo rigtig godt sammen med det billede, som den nye undersøgelse tegner, siger Jesper Hansen, der er afdelingschef hos Bjarne Nielsen i Esbjerg.

Resultaterne fra undersøgelsen, der primært er foretaget blandt private brugere af plug-in hybridbiler, vækker også glæde hos AutoBranchen Danmark.

– Det er opløftende med en undersøgelse, der viser, at plug-in hybrid-ejerne kører 69 procent af deres daglige kørsel på el. Når tallet er så højt, viser det, at man faktisk får en klimagevinst for den delvise afgiftsfritagelse, som de her bilister får. Samtidig noterer jeg mig, at undersøgelsen i lighed med andre undersøgelser – blandt andet også fra AutoBranchen Danmark – viser, at plug-in hybriderne med god ret kan ses som en investering i at vænne folk til at køre på el, og at mange næste gang vil købe en ren elbil, siger Gitte Seeberg, der er direktør i AutoBranchen Danmark.

Ifølge undersøgelsen, der er blevet besvaret af 378 af Nielsen Car Groups kunder med en plug-in hybridbil, er det gennemsnitlige daglige kørselsbehov på 56 kilometer. Det er præcis den afstand, som Danmarks mest solgte bil sidste år, Ford Kuga Plug-in Hybrid, er opgivet til at kunne køre på ren el, inden benzinmotoren slår til.

Ejere vil gerne køre mere miljøvenligt

I rundspørgen angiver langt de fleste, at muligheden for at køre mere miljøvenligt har været en væsentlig grund til at vælge en plug-in hybrid. Hver fjerde svarer dog samtidig, at de i overvejende grad købte den, fordi den var billigst og ikke for at kunne køre på ren el.

– Der er ingen tvivl om, at den lavere afgift på plug-in hybrid- og elbiler har boostet salget voldsomt, og mange har også valgt en plug-in hybrid, fordi den var billigere end den rene benzinudgave. Ikke desto mindre så er kunderne rigtig tilfredse med deres valg, og især kørslen på ren el tiltaler dem, siger Bjarne Nielsen, der er direktør i Nielsen Car Group.

I undersøgelsen angiver 64 procent, at de forventer at købe en elbil næste gang, mens 29 procent igen vil vælge en plug-in hybridbil. Kun ganske få ønsker sig tilbage til en ren benzin- eller dieselbil.

– For mange af kunderne er det nu et helt naturligt skridt, at de vil gå hele vejen til en elbil næste gang, og hvis plug-in hybriden har åbnet flere ejeres øjne for de positive sider ved at køre på el, ja så er det vel ikke ubetinget dårligt, siger Bjarne Nielsen.