Af Redaktionen

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomheden bag netbutikkerne little-happy.dk og happyhello.dk for at tilmelde forbrugerne et løbende abonnement uden at oplyse tydeligt om det. Forbrugerne blev blandt andet ledt til netbutikkerne ved udlodning af ”gratis” produkter.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomheden HappyHello A/S, der blandt andet sælger børnetøj og babyudstyr, for at have vildledt forbrugerne. Virksomheden står bag netbutikkerne little-happy.dk og happyhello.dk.

Hjemmesiden little-happy.dk

Forbrugerombudsmanden vurderer, at HappyHello A/S i flere tilfælde ikke har oplyst forbrugerne tydeligt om, at de blev tilmeldt et løbende abonnement på 98 kroner om måneden, når de handlede via hjemmesiden little-happy.dk. Forholdene har fundet sted fra oktober 2019.

Efter et køb på hjemmesiden blev forbrugernes kortoplysninger brugt til at trække de månedlige betalinger for abonnementet.

Virksomheden har også udloddet ”gratis” produkter eller produkter til fordelagtige priser på Facebook gennem konkurrencer eller opslag. Når forbrugerne ville indløse gevinsten eller benytte tilbuddet, blev de automatisk, og efter Forbrugerombudsmandens vurdering uden at det fremgik tydeligt, tilmeldt et løbende abonnement.

I konkurrencerne på Facebook benyttede virksomheden desuden et nedtællings-ur, der i modstrid med sandheden gav indtryk af, at produktet kun var tilgængeligt i et meget begrænset tidsrum, hvilket lagde et tidspres på forbrugeren til at handle hurtigt.

Samtidig har virksomheden gennem annoncer på Google-shopping markedsført produkter til fordelagtige priser, men udeladt oplysningen om at priserne forudsatte et løbende abonnement til hjemmesiden little-happy.dk på 98 kr. om måneden.

Hjemmesiden happyhello.dk

På hjemmesiden happyhello.dk har virksomheden i hvert fald fra den 29. januar 2020 markedsført en ”legekuffert” med oplysning om en pris for henholdsvis en, tre, seks eller tolv måneder, mens oplysningen om, at købet af kufferten automatisk ville fortsætte i et løbende abonnement ikke var præsenteret tydeligt. Det var heller ikke præsenteret tydeligt, at adgangen til køb i netbutikken på happyhello.dk krævede et betalingsabonnement på mellem 87 og 117 kr. om måneden.

Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at forbrugerne ikke er bundet af abonnementsaftalerne efter forbrugeraftaleloven, og at betalingerne er uautoriserede efter betalingsloven. Forbrugerne har derfor krav på tilbagebetaling af de beløb, som de har betalt i abonnement.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

-Hvis en virksomhed ønsker at drive en forretning, hvor priserne forudsætter en månedlig abonnementsbetaling, skal det fremgå tydeligt. Hvis ikke det gør det, så er det vildledende og i strid med markedsføringsloven.

-Når et produkt eller en gevinst markedsføres som gratis, og forbrugeren samtidig skal betale et løbende betalingsabonnement på 98 kr. om måneden, er der ikke tale om et ”gratis” produkt, og markedsføringen er derfor vildledende.

Gode råd til dig, der har betalt for et abonnement, du ikke mener at have købt:

  • Kontakt virksomheden og gør opmærksom på, at du ikke mener, at du har accepteret abonnementsaftalen. Du er ikke bundet af abonnementsaftalen, hvis oplysningerne ikke var tydelige og fremhævede. Du kan henvise til forbrugeraftalelovens § 12, stk. 2.
  • Kontakt din bank og gør opmærksom på, at der er blevet hævet uretmæssigt på dit kort, fordi du ikke har accepteret, at virksomheden må trække betalingen for abonnementet.
  • Forbrugerombudsmanden hører gerne fra dig, hvis du forgæves har forsøgt at få dine penge igen fra enten virksomheden eller din bank. Kontakt os via vores kontaktformular her.