Af Redaktionen

Sidste år blev 199 personer dræbt i trafikken herhjemme mod 171 i 2018. 54 af dødsulykkerne var eneulykker, som dermed er den hyppigste dødsulykke i Danmark. Det viser en ny rapport fra Vejdirektoratet om dødsulykker i 2019. Den hyppigste form for dødsulykke på de danske veje er en eneulykke. Det viser Vejdirektoratets nye rapport om alle de dødsulykker, der skete i trafikken i 2019; en rapport, der bygger på den udvidede dødsulykkesstatistik.
Således var mere end hver fjerde dødsulykke i trafikken sidste år – nærmere bestemt 28 procent – en ulykke, hvor der kun var én kørende trafikant involveret.
Lige herefter, som den næst-hyppigste ulykkesform med dødelig udgang, finder man frontalkollisioner. Knap 20 procent af alle ulykker med dræbte på vejene sidste år skete ved en frontalkollision.
Det får transportminister Benny Engelbrecht til at rette fokus på det fremadrettede trafiksikkerhedsarbejde

-Det er dybt bekymrende, at vi ser en stigning af dræbte i trafikken. Det er mit klare mål at få antallet af dødsulykker ned, og her er blandt andet fart ofte afgørende for, om trafikanterne overlever. Det har regeringen stort fokus på, senest med udspillet om vanvidskørsel, hvor grove hastighedsovertrædelser skal have større konsekvenser. Samtidig arbejder jeg tæt sammen med relevante parter, herunder kommunerne og politiet om hastigheder i byerne, hvor vi har meget blandet trafik. Rapporten er et vigtigt værktøj i arbejdet med at forbedre trafiksikkerheden, og jeg håber også, at den vil give alle anledning til at være ekstra opmærksomme i trafikken, for tallene taler jo deres helt eget tydelige sprog siger transportminister Benny Engelbrecht.

Uopmærksomhed og utilstrækkelig orientering er fortsat et stort problem
I hele 64 procent af ulykkerne har trafikanterne været uopmærksomme eller ikke set sig godt nok for. Det betyder, at ulykkerne skete, fordi man fx overså en trafikant, man havde vigepligt for, på grund af man ikke havde sin opmærksomhed på kørslen.

-Det er en høj andel, og det er desværre ikke noget nyt. Uopmærksomhed og utilstrækkelig orientering har ligget på samme niveau, siden Vejdirektoratet begyndte undersøgelserne af dødsulykkerne i 2010. Det viser, at det er en kurve, der er svær at knække. Så skal vi vende udviklingen, kræver det, at vi ser på, hvordan vejene kan indrettes, så de understøtter bilisternes kørsel. Kurver skal være synlige, rumleriller kan få den uopmærksomme bilist til at fokusere igen, og autoværn kan forhindre sammenstød, forklarer Vejdirektoratets trafiksikkerhedsekspert Marianne Foldberg Steffensen.

De fire hyppigste ulykkesfaktorer er uopmærksomhed/utilstrækkelig orientering, for høj hastighed, påvirkede trafikanter og chancebetonet kørsel. Ofte vil der være mere end én faktor i hver dødsulykke. Det betyder, at flere af dødsulykkerne fx både kan skyldes for høj hastighed og kørsel i påvirket tilstand.
Rapporten viser også, at der sidste år var flere af de involverede i dødsulykkerne, der var påvirket af spiritus og/eller narkotika/medicin, end der har været i de seneste år. I 2019 gjaldt det for 56 af de involverede trafikanter i ulykker med dræbte. Vi skal helt tilbage til 2011 for at finde et år, hvor der var lige så mange.
Halvdelen af førerne i eneulykker med dræbte var sidste år påvirket af spiritus, narkotika eller medicin.
Selvom størstedelen af bilisterne altid bruger sele, så viser analysen af dødsulykkerne, at 30 procent af de dræbte bilister i 2019 ikke brugte sele.

-De gode råd til at undgå alvorlige ulykker i trafikken virker stadig: Spænd selen, orientér dig om andre i trafikken, overhold fartgrænsen og kør aldrig i påvirket tilstand, slutter Marianne Foldberg Steffensen.