Af Redaktionen

Det er vildledende at bruge betegnelsen ”miljøtillæg” om pristillæg, der ikke er begrundet i miljømæssige hensyn. Desuden skal pristillæg oplyses tydeligt. Overtrædelse af reglerne har udløst en bøde og to politianmeldelser fra Forbrugerombudsmanden.

Et dealsite, sweetdeal.dk, har betalt en bøde på 120.000 kroner i marts 2020, og to dealsites, takeoffer.dk og travel-deal.dk, er i juli 2020 blevet politianmeldt for at have markedsført forskellige hotel- og kroophold til en pris uden samtidig at oplyse tydeligt om diverse pristillæg, som for eksempel ”miljøtillæg”, sæsontillæg og weekendtillæg.

I nogle af tilbuddene var det slet ikke muligt at få opholdene til den pris, forbrugerne først blev præsenteret for, fordi der alle ugens dage kom forskellige tillæg oven i prisen. I andre tilbud var der sæson- eller dagsafhængige tillæg, alt efter hvornår man bestilte opholdet til.

Der var også tilbud på ophold, hvor der stod ”pris fra…”, som dog kun gjaldt, hvis man for eksempel ankom på en søndag, fordi der blev opkrævet et ”miljøtillæg” ugens øvrige 6 dage. Fra-prisen måtte derfor antages at ville være irrelevant for langt de fleste forbrugere.

At der kunne komme diverse tillæg oveni prisen afhængig af ugedage og sæson for opholdet, blev kun oplyst med småt uden at stå i tilknytning til prisen.

Desuden var betegnelsen ”miljøtillæg” vildledende. Det kunne give forbrugerne det indtryk, at der var tale om et lovbestemt gebyr, som forbrugerne var forpligtede til at betale. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var tillægget heller ikke begrundet i særlige miljømæssige hensyn.

Sagerne drejer sig om følgende dealsites:

  • Sweetdeal.dk (på tidspunktet for overtrædelsen ejet af Berlingske Media A/S. Har siden fået ny ejer)
  • Takeoffer.dk (ejet af Take Offer ApS)
  • Travel-deal.dk (ejet af Wmedia-Alertsdkads Active Marketing ApS)

Bøden, som Berlingske Media har vedtaget, omfatter desuden et forhold, hvor der på Sweetdeal.dk var markedsført et hotelophold med en førpris på 3.198 kr. Den reelle førpris på opholdet var dog meget lavere, hvilket gav forbrugeren indtryk af en større besparelse. Den oplyste førpris viste sig at være beregnet som en gennemsnitspris på baggrund af en prisundersøgelse på forskellige bookingportaler, hvilket ikke fremgik af markedsføringen.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

-Et miljøtillæg skal naturligvis være begrundet i miljømæssige forhold.

-Eventuelle pristillæg skal oplyses tydeligt i tilknytning til prisen, så forbrugerne kan stole på de tilbud, som der reklameres med. Det er også vigtigt, at konkurrencen om kunderne sker på lovligt grundlag.