Af Jan Poulsen

Mange unge danskere har købt kopivarer, uden at være klar over det.

Mere præcist er det 18 procent af de danske unge mellem 15 og 24 år der har købt ulovlige kopivarer på nettet – uden at vide det.

Dermed risikerer de unge at støtte organiserede kriminelle grupper og samtidig udsætte sig selv for fare.

Tallene stammer fra  Den Europæiske Varemærkemyndighed (EUIPO).

– Alt for ofte bruges de store tech-platforme til køb og salg af produkter på nettet. Produkter som kan være farlige og ikke mindst ulovlige.

Derfor har Patent- og Varemærkestyrelsen startet en kampagne rettet mod unge for at komme problemet til livs.

Kampagnen rettes mod de unge, da netop denne grupp køber flere kopivarer på nettet end resten af befolkningen, oplyser Patent- og Varemærkestyrelsen.

De kriminelle grupper, der handler med kopivarer, kan nemlig også være involveret i andre former for kriminalitet. Det forklarer Barbara Suhr-Jessen, der er sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen.

– Det er ulovligt at sælge kopivarer erhvervsmæssigt. Derfor handler man i udgangspunktet med en kriminel, hvis man køber kopivarer.

– Ofte er det organiserede kriminelle grupper, der står bag kopivarerne, og det har vist sig, at de ofte er involveret i andre former for alvorlig kriminalitet som narkotikahandel, hvidvask eller ulovlig våbenbesiddelse, siger hun.

Alene i EU kan man se at handlen med kopivarer op i mange milliarder. Det viser en rapport fra EUIPO fra 2020 ifølge Barbara Suhr-Jessen.

– Op til 6,8 procent af importen til EU kan være kopivarer, siger hun.

Ud over de unge der har købt kopivarer uden at vide det, har 27,6 procent købt en vare, hvor de var i tvivl om, hvorvidt den var ægte eller falsk.

Ifølge Patent- og Varemærkestyrelsen har hele 17 procent af de unge dog bevidst bestilt en kopivare på nettet.

– Vi kan se, at de unge mangler viden om, hvorfor de skal undgå kopivarer. Det er den viden, som vi gerne vil give dem med denne kampagne, siger Barbara Suhr Jessen.