Af Redaktionen Foto: Glyptoteket, Ana Cecilia Gonzales

Udstillingen er den største præsentation af den danske billedhugger i 75 år. På udstillingen inviteres du ind i

kunstnerens værksted og kan stifte bekendtskab med den kompromisløse kvinde, der både var efterspurgt

og anerkendt i sin samtid, men siden er blevet skrevet ud af historien.

Anne Marie Carl-Nielsen var den første kvindelige billedhugger i verden, der opførte en rytterstatue af en

konge og bronzeporte til en domkirke; to af fagets mest prestigefyldte opgaver. Selvom mange har stiftet

bekendtskab med rytterstatuen af Christian IX på Christiansborg Ridebane eller gået ind ad bronzeportene i

Ribe Domkirke, er det de færreste, der kender Anne Marie Carl-Nielsen i dag. I sin samtid var hun dog en

eftertragtet og succesfuld kunstner, der blev præmieret på store udstillinger i ind- og udland.

I en alder af 25 år udstillede hun på Den Nordiske Industri-, Landbrugs og Kunstudstilling i København, hvor

den franske billedhugger Auguste Rodin bemærkede hendes små statuetter af kalve. Han mente, at de var

så naturtro, at ”de duftede af stald”. Året efter repræsenterede hun Danmark på Verdensudstillingen i Paris

og vandt en bronzemedalje. Senere modtog hun Thorvaldsen Medaillen, Kunstakademiets fineste

hædersbevis, regentens fortjenstmedalje for ånd og kunst, og i næsten 30 år var Kunstakademiets æresbolig

hendes hjem.

Fra smør og ler til gips og bronze

Allerede som 12-årig begyndte hun at modellere små figurer og dyr i smør og ler. Anne Marie Carl-Nielsen

voksede op på landet og skildrede familiens husdyr i de materialer, hun havde for hånden. Trods hendes

indlysende kunstneriske talent mente faderen, at hun skulle lære husholdning. Men takket være en stædig

vilje blev hun elev hos den anerkendte billedhugger August Saabye (1823 – 1916).

Anne Marie Carl-Nielsen udførte sine skitser i voks og ler og støbte i gips og bronze. Hun var først og fremmest

skulptør og havde sin viden i sine hænder. Hun lod sig fotografere med sine værker i alle stadier og tog

dermed selv magten over sit værk og fortællingen om det.

Kunstens ligestilling – ligestillingens kunst

Anne Marie Carl-Nielsen var en moderne kvinde. Hun var gift med komponisten Carl Nielsen, der både var

hendes partner og modstander. Livet igennem forsøgte hun at balancere kunst og kærlighed. Hun var ikke

bare progressiv på egne vegne, men kæmpede også for sit køns ret til uddannelse. Sammen med datidens

store kvindelige kunstnere som bl.a. Anna Ancher stiftede hun Kvindelige Kunstneres Samfund og arbejdede

aktivt for kvinders adgang til Kunstakademiet og deres ret til at udstille i en tid domineret af mandlige

kunstnere.

På trods af Anne Marie Carl-Nielsens rolle som en af vores vigtigste og mest succesfulde billedhuggere og

som et kunstnerisk forbillede i sin egen tid, fik hun aldrig efterfølgende den anerkendelse og berettigelse i

kunsthistorien, hun fortjener.

Bag om Anne Marie Carl-Nielsen

Anne Marie Carl-Nielsen levede fra 1863 til 1945. Hun blev født og voksede op i Kolding, men flyttede tidligt

til København og opholdt sig i udlandet i lange perioder. Hun fik tre børn sammen med Carl Nielsen. Foruden

rytterstatuen af Christian IX og Ribe Domkirkes bronzeporte er hendes mest kendte værker blandt andre

Havfruen ved Det Kongelige Bibliotek og monumentet over sin mand, Musikkens Genius, med den unge

fløjtespiller, der står på Grønningen begge i København. I Ribe er hun selvfølgelig mest kendt for sin statue

af Dronning Dagmar på Slotsbanken. Udover sit engagement i Kvindelige Kunstneres Samfund var hun også

medstifter af kunstnersammenslutningen Den frie Udstilling.

Særudstillingen er finansieret af Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat. Udstillingskonceptet er skabt af Ny

Carlsberg Glyptotek og blev der vist i perioden 7.10.21-27.2.22. Efter visningen i Ribe rejser udstillingen videre til

Fuglsang Kunstmuseum. I forbindelse med udstillingen er der udgivet en større publikation.