Af Redaktionen Foto: Glyptoteket, Ana Cecilia Gonzales
Udstillingen er den største præsentation af den danske billedhugger i 75 år. På udstillingen inviteres du ind i
kunstnerens værksted og kan stifte bekendtskab med den kompromisløse kvinde, der både var efterspurgt
og anerkendt i sin samtid, men siden er blevet skrevet ud af historien.
Anne Marie Carl-Nielsen var den første kvindelige billedhugger i verden, der opførte en rytterstatue af en
konge og bronzeporte til en domkirke; to af fagets mest prestigefyldte opgaver. Selvom mange har stiftet
bekendtskab med rytterstatuen af Christian IX på Christiansborg Ridebane eller gået ind ad bronzeportene i
Ribe Domkirke, er det de færreste, der kender Anne Marie Carl-Nielsen i dag. I sin samtid var hun dog en
eftertragtet og succesfuld kunstner, der blev præmieret på store udstillinger i ind- og udland.
I en alder af 25 år udstillede hun på Den Nordiske Industri-, Landbrugs og Kunstudstilling i København, hvor
den franske billedhugger Auguste Rodin bemærkede hendes små statuetter af kalve. Han mente, at de var
så naturtro, at ”de duftede af stald”. Året efter repræsenterede hun Danmark på Verdensudstillingen i Paris
og vandt en bronzemedalje. Senere modtog hun Thorvaldsen Medaillen, Kunstakademiets fineste
hædersbevis, regentens fortjenstmedalje for ånd og kunst, og i næsten 30 år var Kunstakademiets æresbolig
hendes hjem.
Fra smør og ler til gips og bronze
Allerede som 12-årig begyndte hun at modellere små figurer og dyr i smør og ler. Anne Marie Carl-Nielsen
voksede op på landet og skildrede familiens husdyr i de materialer, hun havde for hånden. Trods hendes
indlysende kunstneriske talent mente faderen, at hun skulle lære husholdning. Men takket være en stædig
vilje blev hun elev hos den anerkendte billedhugger August Saabye (1823 – 1916).
Anne Marie Carl-Nielsen udførte sine skitser i voks og ler og støbte i gips og bronze. Hun var først og fremmest
skulptør og havde sin viden i sine hænder. Hun lod sig fotografere med sine værker i alle stadier og tog
dermed selv magten over sit værk og fortællingen om det.
Kunstens ligestilling – ligestillingens kunst
Anne Marie Carl-Nielsen var en moderne kvinde. Hun var gift med komponisten Carl Nielsen, der både var
hendes partner og modstander. Livet igennem forsøgte hun at balancere kunst og kærlighed. Hun var ikke
bare progressiv på egne vegne, men kæmpede også for sit køns ret til uddannelse. Sammen med datidens
store kvindelige kunstnere som bl.a. Anna Ancher stiftede hun Kvindelige Kunstneres Samfund og arbejdede
aktivt for kvinders adgang til Kunstakademiet og deres ret til at udstille i en tid domineret af mandlige
kunstnere.
På trods af Anne Marie Carl-Nielsens rolle som en af vores vigtigste og mest succesfulde billedhuggere og
som et kunstnerisk forbillede i sin egen tid, fik hun aldrig efterfølgende den anerkendelse og berettigelse i
kunsthistorien, hun fortjener.
Bag om Anne Marie Carl-Nielsen
Anne Marie Carl-Nielsen levede fra 1863 til 1945. Hun blev født og voksede op i Kolding, men flyttede tidligt
til København og opholdt sig i udlandet i lange perioder. Hun fik tre børn sammen med Carl Nielsen. Foruden
rytterstatuen af Christian IX og Ribe Domkirkes bronzeporte er hendes mest kendte værker blandt andre
Havfruen ved Det Kongelige Bibliotek og monumentet over sin mand, Musikkens Genius, med den unge
fløjtespiller, der står på Grønningen begge i København. I Ribe er hun selvfølgelig mest kendt for sin statue
af Dronning Dagmar på Slotsbanken. Udover sit engagement i Kvindelige Kunstneres Samfund var hun også
medstifter af kunstnersammenslutningen Den frie Udstilling.
Særudstillingen er finansieret af Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat. Udstillingskonceptet er skabt af Ny
Carlsberg Glyptotek og blev der vist i perioden 7.10.21-27.2.22. Efter visningen i Ribe rejser udstillingen videre til
Fuglsang Kunstmuseum. I forbindelse med udstillingen er der udgivet en større publikation.