Af Redaktionen

Digitalisering af sommerhuse leder til mindre trafik og en bedre gæsteoplevelse. Ved at indføre ny teknologi vil Feriekompagniet, det største sommerhusudlejningsbureau i Blåvand og omegn, være med til at mindske trafikgenerne i byen. Målet er at have alle sommerhusene digitaliseret i løbet af 2022, hvilket vil nedbringe antallet af kørte kilometer i Blåvand med 190.000 kilometer hvert år.

Initiativet er ikke kun bæredygtig turisme, det giver også en bedre gæsteoplevelse, da gæsterne kan nøjes med at forholde sig til deres ferie og ikke kørsel til og fra udlejningskontoret.

Digitalisering af sommerhuse leder til mindre trafik og bedre gæsteoplevelse

De færre kørte kilometer skyldes, at Feriekompagniet satser stort på digitalisering af deres forretning, hvilket sker i samarbejde med Simconsulting ApS. Ikke blot har tæt på 1/3 af husene allerede nu elektroniske dørlåse. Det samme antal huse har også elektronisk strøm- og vandaflæsning. Vi forventer at langt de fleste af Feriekompagniets sommerhuse i løbet af 2022 kommer med på den elektroniske vogn. Helt lavpraktisk betyder det, at gæsterne ikke skal køre til og fra Feriekompagniets kontor for at hente og aflevere nøgler og blanketter til aflæsning af strøm og vand, og det betyder altså mindre trafik.

Ifølge Finn Christensen, direktør for Feriekompagniet, er der to væsentlige fordele ved dette initiativ: det betyder ikke blot mindre trafikgener i byen, det betyder også en bedre gæsteoplevelse. Gæsterne kan koncentrere sig om at holde ferie, og når ferien slutter, kan de blot køre hjem og behøver ikke at skulle forbi udlejningsbureauets kontor.  For en populær ferieby som Blåvand gør 190.000 færre kørte kilometer om året meget for både de lokale og for gæsterne. At de 190.000 færre kørte kilometer også er en reel nedskæring af 58 ton Co2 om året, er en afledt bonus, når bæredygtig turisme er omdrejningspunktet.

-Som 100 % lokalaktør glæder vi os mere over de mange kilometers bilkørsel, vi kan fjerne fra Blåvand, end de 58 ton Co2, der bliver sparet. Det er selvfølgelig et kæmpe plus, men det er et plus, jeg ser som en selvfølge. Vi SKAL alle tænke i bæredygtighed. Derudover er jeg overbevist om, at det man ikke kan regne på er, hvor meget gæsteoplevelsen forbedres, når gæsterne ikke behøver at forholde sig til andet end deres ophold i vores dejlige by, fortæller Finn Christensen, direktør for Feriekompagniet.

Borgmester Erik Buhl slår fast, at det er en vigtig omstilling, Feriekompagniet har gang i.

-Det er vigtigt for infrastrukturen, at trafikken bliver justeret, så den giver mening for alle, der bor i Blåvand. Jeg er glad for, at Feriekompagniet, sammen med mange andre virksomheder i Blåvand og omegn, tager teten og er med til at vise vejen.

-Det er en vigtig indsats, som Feriekompagniet har gang i. Det handler om infrastruktur, det handler om trafik, og det handler om at give vores besøgende en god oplevelse – og ikke en oplevelse af for mange biler og af at holde i kø hele tiden. Det er essentielt for et område som Blåvand, at dem der leverer ydelser og services til de mange borgere og gæster skal være med til at gøre det rart at være i den by, som de opererer i, uddyber Erik Buhl

Alt dette er noget destinationsselskabet understøtter. Peer Kristensen, direktør for Destination Vesterhavet, hilser udviklingen mere end velkommen. ”Det at Feriekompagniet selv tager teten og tænker ikke blot på bæredygtighed men også på gæsteoplevelsen, det er kun noget, vi kan bifalde. Det er ikke nogen tvivl om, at det er i den bæredygtige turisme, at fremtiden ligger.”

Den stigende efterspørgsel efter mere miljørigtige løsninger sætter sit præg i de fleste brancher også feriehusudlejning og turisme. Både Finn Christensen og Erik Buhl er enige om, at arbejdet ikke er slut endnu. Den grønne omstilling er kommet for at blive, og et af de næste trin er endnu flere el-ladestandere, så Blåvand bliver ved med at fortsætte sin grønne rejse.