Af Lene Memborg Fotos: Egill Egilsson

Vi kender alle sammen til besøgshunde, men hvad er en læsehund egentlig? Konceptet er simpelt, men utroligt effektivt: En rolig, veltrænet hund lytter tålmodigt, mens et barn læser højt. Ingen pres, ingen bedømmelse – kun tryghed, nærvær og en blød pels at ae undervejs.

KomEsbjerg har fået kendskab til et projekt med læsehunde i kommunen, hvor der er et stort behov for flere frivillige og deres firbenede venner. Men hvad kræver det at blive læsehund?

Krav til læsehunde
For at kunne tilbyde sig som læsehund skal både hund og ejer certificeres. Hunden skal være mindst 2 år gammel, lydig, afbalanceret og kunne lide børn. Det er frivilligt arbejde, der foregår i skolernes undervisningstid, og i øjeblikket er der kun én certificeret læsehund i hele Esbjerg Kommune.

Pionererne i Esbjerg: Palle og Freja
Palle Lykke Sørensen og hans femårige hund Freja er Esbjergs første læseteam. De er tilknyttet Bakkeskolen og Præstegårdsskolen, hvor de hjælper elever i 1.-5. klasse med at styrke deres læsefærdigheder. Freja er en blanding af Japansk Akita og Samojede – og hun er elsket af alle børnene.

KomEsbjerg fik lov at følge dem en dag på Bakkeskolen, hvor de skulle møde Najannuaq på 8 år fra 2. klasse. Allerede ved døren til klasselokalet mærkede vi begejstringen – børnene strømmede til for at kramme og klappe Freja, der roligt lod sig omringe af ivrige hænder.

Ro og læselyst
Da vi satte os i et af skolens hyggelige læserum, lagde Freja sig tålmodigt mellem Najannuaq og Palle, mens Najannuaq begyndte at læse. Hun fulgte teksten med sin finger og læste sagte for sig selv – Freja lyttede roligt. Det var en afslappet stemning, hvor der ikke var nogen stress eller præstationspres.

-Jeg er en af de bedste til at læse i min klasse, fortalte Najannuaq stolt, da hun var færdig. Hun elsker at læse for Freja – også derhjemme, hvor hun har en hund af samme blanding. -Men nogle gange falder min egen hund i søvn, grinede hun.

Som en sjov afslutning på sessionen skjulte Najannuaq nogle godbidder, som Freja skulle finde. “Søg!” sagde hun, og straks gik Freja i gang med at snuse sig frem til belønningen. Det var tydeligt, at de begge nød legen.

Et vigtigt frivilligt arbejde
Efter endt læsning sagde vi farvel til Najannuaq, og Freja fik endnu en omgang kærlige klap fra klassekammeraterne, før vi satte os med Palle for at høre mere om hans engagement.

-Jeg læste om læsehunde og syntes, det var en fantastisk idé, fortalte han. Han havde tidligere overvejet at blive besøgshund, men valgte i stedet at tage certificeringen som læsehund gennem en fond. Den 24. oktober 2024 blev han og Freja godkendt.

Som førtidspensionist efter en arbejdsskade havde han brug for noget meningsfuldt at fylde sin tid med. -Det her passer perfekt til pensionister, fordi det foregår om formiddagen og tidlig eftermiddag i skolernes arbejdstid, forklarede han.

Han arbejder frivilligt og har to faste elever om ugen. Når han starter et nyt forløb, efterlader han altid en mulepose med informationsmateriale til børnene og deres forældre.

Læsehunde gør en forskel
Lærer Jane Stokkebæk satte sig ned med os i lærerværelset og delte sin begejstring for projektet.

-Det er en kæmpe fordel for børnene at have en læsehund. Det giver dem en unik mulighed for at læse i ro og mag. Mange børn ville elske at være med, fortalte hun.

Læsehunde hjælper ikke kun med læsning – de styrker også børns selvtillid. -Når man sidder med en bog, er det en helt anden oplevelse end at scrolle på en skærm. Det kræver fordybelse, og her giver Freja en tryg ramme for børnene.

Men behovet er stort. -Vi håber, at flere vil melde sig som læsehunde-ejere, sagde Jane. -Ordningen har eksisteret i over 10 år, men den er desværre ikke særlig udbredt.

Kunne du tænke dig at blive læsehund?
Efter vores besøg var Freja klar til at tage hjem og få sig en velfortjent lur – at være læsehund er hårdt arbejde, selv for en tålmodig hund som hende. Kunne det interessere dig eller en du kender læs mere her. Læs mere om læsehunde