Foto og tekst: Ebbe Salomonsen

Esbjergs centrum er bygget på samme tid. 1860erne til 1880 og 1890erne.  Stilarter blev blandet fra hele Europa der er udsmykket med detaljerigdom, og der var store ønsker og krav til et godt håndværk. Nu er der debat om nutid og fremtid.

Esbjerg – Alletiders bygningskultur

Esbjerg Museum har lige nu en særudstilling frem til 30. oktober 2022.

Esbjerg er ofte blevet kaldt en grim by, men hvad karakteriserer egentlig Esbjergs bygningskultur og byens rum – og hvad har gennem tiden påvirket byens fysiske udvikling?

I historiske nedslag fortæller udstillingen om, hvordan byens arkitektur og planlægning har skabt den by, vi kender i dag.

Den fortæller også om, hvad der gør Esbjerg speciel, og hvad det er for stilarter, som præger byens arkitektur samt om den detaljerigdom, som byens bygninger rummer.

De dominerende stilarter henter inspiration fra Europa i årene, da byen voksede eksplosivt, og de er spor efter byens specielle historie.

Udstillingens udgangspunkt er, at en by rummer fortid, nutid og mulige fremtider, og at en levende by er i konstant forandring. Byens fremtid afhænger af nutidens beslutninger.

Skal museet ind i debat?

Når Esbjerg Museum vælger at sætte fokus på Esbjergs bygningskultur netop nu, hvor der også foregår en debat om, hvordan byen skal udvikle sig i fremtiden, er det fordi det er aktuelle spørgsmål.

Udstillingen er også tænkt som et input til debatten om, der skal være højhuse i det centrale Esbjerg, og hvis der skal, hvor høje de så skal så være – eller om vi helt skal holde os fra at bygge højt midt i bykernen? Nogen vil måske spørge, om et museum overhovedet have en mening om den slags. Men det skal museet bestemt mener Lulu Anne Hansen, der er leder af Historie og Formidling ved Sydvestjyske Museer. -Som kulturhistorisk Museum har vi en forpligtelse til at varetage de kulturhistoriske interesser i byen – det står faktisk i loven, forklarer hun og fortsætter – Det centrale Esbjerg er udpeget til særligt bevaringsværdigt kulturmiljø både af Slots – og Kulturstyrelsen og af Esbjerg Kommune, så fra et kulturhistorisk synspunkt er det selvfølgelig noget, man skal passe rigtigt godt på.

-Selvfølgelig skal der være plads til diskussion af, hvordan vi gør, så Esbjerg også kan udvikle sig fremadrettet, men vores rolle er også at give esbjergenserne et kulturhistorisk og fagligt informeret grundlag at debattere på.

I udstillingen kan man netop blive klogere på, hvad der karakteriserer bygningskulturen i Esbjerg. -Bygningskultur er jo sådan et lidt fagligt begreb, siger Mette Slyngborg,-men egentlig handler det jo bare om, hvad der karakteriserer bygningerne, og i Esbjerg er det altså historicismen, der dominerer. -Det er faktisk lidt sjovt at tænke på, at noget som der i mange år er blevet set lidt ned på, nu er blevet anerkendt.

-I udstillingen vises der bl.a. en masse megaprints af detaljer i byen, hvad man kan kigge efter, når man bevæger sig igennem Esbjerg, men der er selvfølgelig også blevet plads til at fortælle noget om de andre stilarter, der i Esbjerg som andre steder har sat deres spor.

Én flot åbning af særudstilling ”Esbjerg – Alletiders bygningskultur” blev åbnet med fortælling af Mette Slyngborg om baggrunden og selve åbningen stod Karen Sandrini som er formand for Plan og Miljøudvalget i Esbjerg Kommune.

Brug udstillingen til at blive klogere på den aktuelle debat:

Skal der være flere høje huse i centrum af Esbjerg og hvis de skal være der hvor høje skal de være?

Hvor mange nye stilarter skal blandes med de eksisterende?

Mange spørgsmål og mange løsninger er i spil, og der er som bekendt valg til Esbjerg Byråd til november, vær forberedt på den debat som måske bliver et tema blandt befolkningen og politikerne.

[smartslider3 slider=”148″]