Tekst og foto:  Ebbe Salomonsen

Esbjerg Bryghus i uge 31 – en lille situations rapport fra et sted i Esbjerg

Der var travlt, sidste uge i skolernes og nogle menneskers ferie.  Så de dage hvor vejret var godt var der mange gæster i den lukkede gård hvor der hurtigt bliver skabt hyggelig stemning. 

 På grund af sommerferien er der problemer med at have ”gaveæsker ” til flaske øl på lager, og nu arbejdes der på at få dem fremstille. Efter åbningen hvor flere opdagede det nye tilbud i byen blev der også større interesse for at benytte gaveæskerne til en ”opmærksomhed”.

At have flaske øl som et tilbud er også en aktivitet som kræver en ekstra arbejdsindsats – der skal bruges flere timer på at få øl på flaske og gøre tilbuddet klar med edikter mv.

Den store interesse for ”stedet” en der også et øget pres på fremstilling af øl og anlægget på havnen bliver udnyttet fuldt ud.

Det var planen at det ”nye” anlæg skulle have været i gang, men opstarten er nu først senere på året.

Øl kortet indeholder 12 tilbud hvoraf de 6 er fra Esbjerg Bryghus de øvrige er fra andre bryghuse i Danmark.  Det betyder at gæsterne får mulighed for prøve andre spændene tilbud.

En arbejdskrævende aktivitet er ”smage tilbuddet” som består af et antal smagninger i mindre glas som serveres på et bræt. Dette tilbud bliver brugt meget af nye gæster som vil have en smagsoplevelse og orientere sig om ”special øl” fra et mindre ølbryggeri.

Der er faste gæster der syntes at der sker for hurtig udskiftning – de kan ikke når at få smagt dem alle – det bliver modtaget med et smil, det er udtryk for at der er interesse og der kommer mange gæster i af døren.

På Esbjerg Bryghus er en uddannet ”Kafferister” Kristian Kryel  og her er der meget stor aktivitet på hele tilbudslisten, Det der overrasker mest er  ”Espresso Martini” som består af :  Vodka – Kaffelikør – Vanilje –  Espresso – Knust is og Martini som rystes godt sammen. Den er lidt dyr, men er meget populær.

 

Kaffe tilbuddene udgør ca. 10 – 20 % af den samlede omsætning.