Af Redaktionen

 

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomhederne bag hjemmesiderne tojfabrikken.dk, clothesfamily.dk og simplybuy.dk. Forbrugerne fik ikke tydelig information om, at de automatisk blev tilmeldt et abonnement, når de handlede på hjemmesiderne.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt to virksomheder for vildledende markedsføring på deres respektive hjemmesider. Det drejer sig om:

  • Noodle Firm ApS (tojfabrikken.dk og clothesfamily.dk)
  • Nordisk-Import ApS (simplybuy.dk)

De to virksomheder sælger produkter på nettet, og anvender samme forretningskoncept, hvor køb af produkter i netbutikkerne forudsætter et løbende abonnement.

Noodle Firm ApS har solgt produkter fra siderne tojfabrikken.dk og efterfølgende clothesfamily.dk. Hjemmesiden clothesfamily.dk er nu lukket ned. Nordisk Import ApS sælger produkter fra hjemmesiden simplybuy.dk.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har de to virksomheder ikke oplyst forbrugerne tydeligt om, at køb af produkter i netbutikkerne forudsatte, at forbrugerne samtidig tegnede et løbende abonnement. Betalingskortoplysningerne, som forbrugerne indtastede ved køb af produkter på hjemmesiderne, blev efterfølgende anvendt til at trække de månedlige betalinger på henholdsvis 69 kroner og 89 kroner for abonnementet.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at forbrugerne har krav på tilbagebetaling af de beløb, som de har betalt i abonnement.

Det skyldes, at forbrugerne ikke har fået de oplysninger, som de skal have efter forbrugeraftaleloven. Derfor er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugerne ikke er bundet af abonnementsaftalerne efter forbrugeraftaleloven, og at betalingerne er uautoriserede efter betalingsloven.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Desværre får vi fortsat mange klager over netbutikker, der tilsyneladende ikke ønsker at oplyse forbrugerne tydeligt om, at det kræver et abonnement for at kunne handle i netbutikkerne.”

”Hvis forbrugerne ikke mener at have tilmeldt sig et abonnement, bør de kontakte virksomheden for at få pengene retur. Man skal naturligvis ikke betale for et abonnement, man ikke er klar over, at man har købt.”