Af Redaktionen 

På en politisk dagsorden rangerer klimaet højt for danske forbrugere. Hvis man spørger dem, er klimaet det tredje vigtigste emne for politikerne at tage hånd om – kun lige akkurat overgået af økonomi og sundhed.

Selv mener forbrugerne ikke, at de alene kan stå med ansvaret for den grønne omstilling. Det er for svært, uigennemskueligt – og dyrt. Det viser en opinionsundersøgelse foretaget af Userneed/Norstat for Forbrugerrådet Tænk.

Midt i april blev 1.000 danskere spurgt om deres syn på mulighederne for at træffe det klimavenlige valg i hverdagen. Ud af en lang række valgmuligheder slog hele 43 procent af de adspurgte ned på klimaet som det vigtigste for politikerne at holde fokus på de kommende år. Kun økonomi og sundhed scorede højere med hhv. 50 og 49 procent.

Samtidig med at forbrugerne har klimaet i toppen over emner, som politikerne skal fokusere på, fylder ting som blandt andet pris og kvalitet mere, når forbrugerne selv skal købe f.eks. fødevarer, rejser og elektronik. Omkring 10 procent af forbrugerne svarer, at klimahensyn fyldte mest i deres overvejelser, da de traf deres valg.

Hos Forbrugerrådet Tænk kan man godt genkende forbrugernes udfordringer.

– En tredjedel af forbrugerne i undersøgelsen svarer, at de oplever barrierer i forhold til at træffe det klimavenlige valg, når de handler. De svarer, at det er dyrt, besværligt og svært at gennemskue – ligesom en del tvivler på, det kan gøre en forskel. Den enkelte forbruger ved godt, at man ikke kan løse klimaproblemet alene gennem sin adfærd. Det kræver også større, strukturelle ændringer, og forbrugerne forventer, at politikerne nu tager affære og gør deres del af arbejdet, siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk

– For selvom vi forbrugere ikke kan løse klimakrisen alene, kan vi godt bidrage. Det skal vi som forbrugere selvfølgelig have troen på, samtidig med at vi skal have mulighed for at kunne træffe de klimavenlige valg i en travl hverdag. Vi kan nemlig se i undersøgelsen, at dét der holder mange tilbage, er prisen, manglende viden om hvilke produkter, der er det mere klimavenlige valg og en manglende tro på, at ens valg gør en forskel, siger Anja Philip.

Forbrugerrådet Tænk lancerer nu et 30 siders katalog med 43 konkrete forslag, der kan gøre klimavenlige valg nemmere. Mange af dem kræver netop politisk opbakning:

– Vores Klimakatalog rummer bl.a. forslag om et Ja-tak til reklamer frem for et nej-tak, langt bedre muligheder for at reparere ”varige” forbrugsgoder frem for at smide væk og købe nyt og en bred grøn afgift som redskab til at gøre det prisvenlige valg til det klimavenlige valg. Vi ønsker et klimamærke på fødevarer, indgreb mod greenwashing, og en bred indsats mod mad- og tøjspild, siger Anja Philip.

Forbrugerrådet Tænk håber, Klimakataloget kan bidrage til inspiration for regeringen, der netop har et særskilt punkt om ”klimavenlige valg i hverdagen” på sit klimaprogram.

Svarene fra de 1.000 deltagere i undersøgelsen er indsamlet 11-15. april 2022. Data er efterfølgende vejet for at sikre repræsentativitet på køn, alder og region.

Kilde: Forbrugerrådet TÆNK