Foto og tekst: Ebbe Salomonsen

For de fleste musikere er scenen der, hvor det hele kulminerer. Der hvor ideerne bliver vakt til live og mange, mange timer med instrument og nodepapir bliver forløst sammen med publikum.

De studerende fra Syddansk Musik Konservatorium i Esbjerg har endelig fået lov til at gennemfører God Music Festival hvor det helt og holdent er de studerende der få lov at spille det de arbejder med og selv har skrevet og nu skal spille sammen med andre.

En festival der er en legeplads og en platform.

Mens konservatoriet danner rammen om arrangementet, er festivalen en legeplads og en platform hvor der er plads til alle musikalske projekter uanset hvor brede og smalle de er.

Good Music Festival afspejler lige netop grundtanken at der er plads til alle genrer, og det har i en lang årrække været målet for de studerende, at der må gerne være en festival med højt til loftet. At det er de studerendes egen festival, skal tages meget bogstaveligt.

Programmet er alsidigt og med mange overraskelser som tager publikum med på en tur med folkemusik hvor Johannes og Charlotte tager ud i verden hvor musikken henter inspiration, på Fanø og i skillingsviser hvor det handler om kærlighedens sorger og glæder og hvor pokalen er en fest og dans med dybe rødder i den danske musiktradition.

Et spil sammen orkester hvor alle bidrager med nyskrevet musik og det afprøves. Publikum får en helt unik oplevelse af hvad der sker på musikfronten, Noget musik var en prøve andet bliver til en lyd der bliver arbejdet videre med og der bliver skabt noget. Et spil sammen orkester er den platform hvor der er plads til at afprøve og bidrage.

Julies bidrag er at sætte spotlight på det Ambient elektroniske projekt AYO, som er et soloprojekt hvor hun bevæger sig inden for en genre hvor man bestræber sig på at skabe et tidløst univers af atmosfæriske, drømmende, melakoniske og organiske lyde med en snært af melankoli.  Denne aften var hendes instrument /redskab to skåle med vand hvor bevægelser i vandet påvirker lyd eller skaber lyd.

Asger har et spotlight på et elektronisk lydbillede hvor et kassettebånd bliver manipuleret er centralt. Alt musikken er live og kommer fra en kassettebåndoptager.  Ved hjælp fra teknikken bliver lyden påvirket til ukendelighed og der kommer et helt nyt lydudtryk og univers. Asger arbejder også i ambient projektet AYO og udforsker og fordyber sig i teksturer og bevægende klang universer.

Bandet Woodhouse DK, spiller på grænsen mellem jazz, funk, hiphop og folkemusik. Det er Christoffer der med sine kompositioner og arrangementer, samarbejde med et hold af dygtige musikere. Orkesteret har rødder helt nede i den nordiske musiktradition og skaber lydbilleder med krøllede melodier. Jazzede akkorder, og stærke rytmiske figurer.

4 studerendes bidrag med en lyd oplevelse i mørket med flere forskeliger instrumenter og tekniske hjælpemidler. Der var flere overraskende lydeffekter frembragt af en saxofon og guitar. Mørket bevirker at lyde bliver opfattet på en anden måde når vi som mennesker ikke har synsoplevelsen med i oplevelsen.

Good Music Festival blev afsluttet af den alternative pop – duo Luca Stereo som for tiden nyder stor opmærksomhed og masser af airplay på bl.a. DR P3 .

De studerende fik slået et nyt hul på et Kulturtilbud i Esbjerg, Det er gået meget hurtigt at få det op at stå og det har ikke været særlig kendt og det betyd at publikum var studerende fra konservatoriet, men de fik så et indblik i hvad der blev arbejdet med rundt i øvelokalerne.

Hold øje med arrangementer på konservatoriet, der er mange gode tilbud.