Af Jan Poulsen

Det startede i det små for 25 år siden, lidt græskar hist og pist lagde kimen til halloween i Danmark, som vi ser det i dag. halloween er blevet en fast tradition, utallige græskar må lade livet til knive, uhyggelige og makabre udskæringer, spøgelser og spindelvæv invaderer stuer og haver.

En helt ny YouGov-undersøgelse, som er foretaget for Fanta, viser, at 33 procent af alle syddanskere forventer at fejre halloween i år, og kigger man på børnefamilier alene, er tallet langt højere. På landsbasis svarer 62 procent af familier med børn mellem 0 og 17 år, at de vil fejre halloween i år.

Halloween har vokset sig så stor, at fejringen kun overgås af jul og påske – og i år kan du forberede dig på, at se endnu flere hjem, der er pyntet op til halloween-fejring.

Ifølge en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Coca-Cola Danmarks læskedrikmærke Fanta, har flere danskere tænkt sig at fejre halloween end sidste år. 36 procent af danskerne – og 33 procent af syddanskerne – forventer at fejre halloween i år, mens 27 procent fejrede halloween sidste år.

Især børnefamilierne fejrer halloween i stor stil. Ifølge Fanta’s undersøgelse svarer 62 procent af danske familier med børn mellem 0 og 17 år, at de har tænkt sig at fejre halloween i år, mens 49 procent fejrede halloween sidste år.

Selvom mange elsker halloween, er der nok stadig nogle, der undrer sig over, hvordan en amerikansk tradition – der rent faktisk er irsk/keltisk – har slået rødder i Danmark? Det er der flere grunde til. Dansk Folkemindesamling har dette bud på, hvorfor halloween er blevet så populær.

-Mærkedage er med til at give os tryghed, regelmæssighed og overskuelighed. Og så falder halloween på en traditionstom tid af året, hvor vi ikke har andre højtider, der fylder i kalenderen. Som andre traditioner er halloween med til at give os nogle velkendte rammer at samles under. Den appellerer til børns fantasi og ambivalens overfor gys og gru, og den passer fint ind hos børnefamilierne, hvor man synes, det er vigtigt at opleve og gøre noget sammen, fortæller Caroline Nyvang, Seniorforsker, Specialsamlinger, Dansk Folkemindesamling.

Ifølge Fanta’s undersøgelse er halloween da også kædet stærkt sammen med aktiviteter, hele familien kan være sammen om.

-Vores halloween-undersøgelse viser, at de 6 mest populære halloween-aktiviteter er at skære græskarhoveder, at få besøg af børn, der leger ’slik eller ballade’, at udsmykke hjemmet med halloween-pynt, at tage til halloween-fest, at pynte haven med halloween-pynt og at klæde sig ud. Aktiviteterne viser, at halloween ikke kun er for små børn, men også for de unge og deres forældre, fortæller Annette Spanggaard kommunikationsdirektør for Coca-Cola Danmark, der afslører, at Fanta er et særligt stort hit i oktober, hvor flaskerne helt i halloween-traditionens ånd er udsmykket med uhyggelige figurer.

Det er en amerikansk tradition, der er kommet til Danmark, men som faktisk er en keltisk skik, som fejrede sommerens afslutning, og at høsten var i hus.

Festen symboliserede, at man nu gik den mørke tid i møde. Et velkommen til vinteren, et farvel til sommeren og en tak med ønsker om en frugtbar tilbagevenden. Altså en ældgammel taksigelsesfest.

Halloween, kendt herhjemme som Alle Helgenes Aften, er også en mindedag for afdøde slægtninge og venner, og det markeres med lys, blomster og omtanke på landets kirkegårde.

Ifølge overtro er det denne ene aften muligt for de døde at færdes blandt de levende. Derfor klæder man sig uhyggeligt ud for at ligne de genopståede døde og narre dem, så de ikke vil hjemsøge de maskerede levende.

 

Kilde: Coca-Cola Danmarks mærke Fanta og Videnskab.dk / YouGov