Af Redaktionen

Det regnes som et af verdens mest betydningsfulde kunstværker. Det lagde navn til en ny kunstretning, og så lånes det stort set aldrig ud. Nu kommer det for første gang til Danmark, mesterens mesterværk, Claude Monets imponerende Impression, soleil levant.

Der er tale om et fuldstændigt sensationelt lån, når det franske museum Musée Marmottan Monet denne sommer låner impressionismens hovedværk, Impression, soleil levant, (Indtryk. Solopgang), til en større udstilling om Krøyer og Paris på Skagens Museum. Udstillingen Krøyer og Paris. Franske forbindelser og nordiske toner på Skagens Museum markerer afslutningen på et treårigt tværnationalt forskningsprojekt om P.S. Krøyer og kunstnerens franske forbindelser.

I den forbindelse præsenteres også helt særligt en samling af den franske impressionismes hovedværker, som gør det muligt for et dansk publikum at komme helt tæt på kunstretningens opståen og betydning for den danske kunstscene i slutningen af 1800-tallet.

En solopgang, der gør indtryk

I dag er både Claude Monet og den impressionistiske stil udbredt og elsket verden over. Men impressionisternes særprægede værker skabte både stor forargelse og fascination samt beundring i sin samtid.

Betegnelsen impressionisme dukkede for første gang op i pressen i 1874, men det var to år tidligere, Claude Monet skabte Impression, soleil levant – det værk, der kom til at lægge navn til denne nye kunstretning. Der er skrevet både tykke bøger og forskningsafhandlinger om tilblivelsen af maleriet, og ikke mindst om tilblivelsen af titlen, der sammen med værkets karakteristiske udtryk skulle få så stor betydning for kunsthistorien.

I november 1872 under et ophold i den nordfranske havneby Le Havre, der ligger ud mod den Engelske Kanal, malede Claude Monet det berømte værk fra sit værelse på Hôtel de l’Amirauté. Motivet er en udsigt over inderhavnen en tidlig efterårsmorgen, hvor kajer og havnebassiner, skorstene og master er omgivet af tåge.

Det er udført med en sjælden frihed i penselføringen, der giver indtryk af et hastigt nedfældet maleri. Visse steder har penselstrøgene helt sluppet hinanden, så de flere steder ses som afgrænsede, aflange pletter. Alligevel skaber især vandets bølger og solen med sin spejling i vandet og sine varme orange farver et enkelt, smukt og helt ikonisk udtryk.

Normalt ville et værk på den tid få titel efter stedet, i dette tilfælde havnen i Le Havre, men stedet er i sjælden grad uigenkendeligt. Denne mangel på topografisk genkendelighed var formodentlig medvirkende til, at Monet gav maleriet titlen Indtryk. Solopgang.