Af Redaktionen   Foto: Musikhuset Esbjerg

Sydvestjyderne har genfundet lysten til at komme ud og få store kulturoplevelser live. Det viser Musikhuset Esbjergs aktuelle billetsalg, der er det bedste i flere år

I 2020 havde Musikhuset Esbjerg sit laveste antal gæster nogensinde. Corona betød, at mange forestillinger enten blev aflyst eller måtte spille for halve sale. I en periode måtte huset endda holde helt lukket på grund af restriktionerne.

Men siden de sidste restriktioner blev ophævet og Musikhuset slog dørene op efter sommerferien, er publikum begyndt at købe billetter og vende tilbage til regionens største kulturhus. Det i en sådan grad, at Musikhuset Esbjerg med knap 19.000 solgte billetter i august, september og oktober har haft det største billetsalg for perioden siden 2015.

Med andre ord går billetsalget i Musikhuset Esbjerg lige nu bedre, end inden coronaen.

-Man kunne have frygtet, at mange ville være tilbageholdende og endnu ikke være klar til at komme ud og få live-oplevelser sammen med andre mennesker. Men heldigvis kan vi konstatere, at rigtigt mange er mere end klar til det, siger Musikhuset Esbjergs direktør, Torben Seldrup.

Det er blandt andet efterspørgslen på billetter til de store musicals, Musikhuset har på programmet, der har været med til at skubbe salget i den rigtige retning de seneste måneder. Omkring 10 procent af de billetter, der er solgt i perioden, er til musicalen The Bodyguard, men også Pretty Woman – The Musical, der blev sat i salg i sidste uge, er kommet rigtigt godt fra start. Med mere end 1.100 solgte billetter på mindre end en uge ryger billetterne i et tempo, der er fuldt på højde med salgstempoet for lignende arrangementer, inden coronaen ramte.

Musikhusets direktør, Torben Seldrup, mener, at publikums store lyst til at komme i Musikhuset Esbjerg blandt andet hænger samme med, hvordan Musikhuset Esbjerg har ageret under coronaen.

-Vi har gjort rigtigt meget for at gøre det til en tryg oplevelse for publikum at gå til arrangementer i huset – med afstand mellem publikum, tydelig information, ekstra grundig rengøring og desinficering, masser af sprit, og så videre, siger Torben Seldrup.

Indsatsen har givet pote i form af en høj grad af tryghed og tilfredshed blandt gæsterne, viser de tusindvis af publikumsevalueringer, Musikhuset Esbjerg har lavet det seneste halvandet år, og det giver pote nu, mener musikhusdirektøren.

-Vores mange loyale kunder har oplevet, at vi har gjort os umage og håndteret situationen så godt, vi kunne, og det, tror jeg, smitter af. Nu oplever gæsterne, at de trygt kan gå i Musikhuset Esbjerg, og de glæder sig til at komme ud og får store oplevelser i selskab med andre mennesker igen, siger Torben Seldrup.