Af Redaktionen

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en influent efter at have vurderet, at influenten via flere opslag på sin Instagram-profil havde reklameret for virksomheder og produkter uden tydeligt at oplyse, at det var reklame.

En dansk influent med et meget stort antal følgere på Instagram, er politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at influenten i perioden fra november 2018 til december 2019 har postet mindst 21 opslag og ”stories” på Instagram med reklamer for virksomheder og produkter uden tydeligt at have anført, at der var tale om en reklame. Opslagene indeholdt ”tags” med virksomhedernes navne. Det har Forbrugerombudsmanden vurderet ikke er tilstrækkeligt, som reklamemarkering.

Forbrugerombudsmanden har desuden vurderet, at influenten er erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand. Det giver influenten et selvstændigt ansvar for at sikre, at det tydeligt fremgår, hvis et opslag indeholder kommercielle budskaber.

De 21 opslag og ”stories” var bl.a. om tandlægeklinikker, tøj-, sko- og cykelmærker, et modemagasin, interiør og en forlystelsespark.

Forbrugerombudsmanden har behandlet sagen på baggrund af flere klager fra forbrugere.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

-De populære influenter kan nemt påvirke forbrugerne, da mange har dem som forbillede. Hvis de reklamerer for et produkt eller en virksomhed, så skal modtageren vide, at det ikke nødvendigvis er en personlig anbefaling, men derimod noget, som influenten i en eller anden form er blevet betalt for. Det er ikke nok at sætte et hashtag eller et tag med produktets eller virksomhedens navn på opslagene.

Markedsføringslovens forbud mod skjult reklame

Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 4, skal erhvervsdrivende klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.

Hvis et opslag er reklame, og det ikke fremgår tydeligt af opslaget i sig selv, anbefaler Forbrugerombudsmanden, at influenten tydeligt markerer opslaget med ”reklame”, ”annonce”, eller et lignende ord, som modtagerne klart opfatter som en reklamemarkering.