Tekst og foto Ebbe Salomonsen.

Esbjerg Ensemble spiller op til kunstværker af kvindelige billedkunstner og musik af kvindelige komponister på Esbjerg Kunstmuseum.

Hvad er Kvindernes internationale kampdag?

Hvert år den 8. marts markeres Kvindernes internationale kampdag rundt om på kloden. Formålet med dagen er at sætte fokus på kvinders stilling i verden.

Historisk set opstod kampdagen for kvinder herhjemme tilbage i 1910 under et stormøde for kvinder, der blev afholdt i Folkets Hus i København. Det var en kampdag for socialistiske kvinder, hvor borgerlige kvindefællesskaber ikke deltog. Dengang var der særligt fire mærkesager, som man ønskede at kæmpe for: At kvinder skulle have valgret, kampen mod krigsfaren, kampen for omsorg af mødre og børn og kampen mod prisstigninger.

Det var først i 1921, at der blev fastlagt én international, fælles dato for dagen, som blev den 8. marts.

Fra 1974 fik kampdagen nyt liv, da Rødstrømperne og kvindebevægelsen tog den til sig. Da havde fokus rykket sig til at handle om temaer som krop, seksualitet og husholdning.

FN udnævnte i 1975 den 8. marts som internationale kvindedag.

En aften med Musik og kunst af kvinder

KomEsbjerg deltog i en aften hvor et samarbejde mellem Esbjerg Ensemble og Esbjerg Kunstmuseum blev til en helhed.

Nina Saunders halve kugle, som i beskrivelser af et kunstværk er en halvkugle overtrukket med stof og med hjælp fra en møbelpolstrer der har slået nogle et par tusinde søm i værket, og har skabt en oplevelse af hjemlighed, overvældende og indbydende til at synke ned i, men lidt sart i farven hvid og måske lidt gådefuld. Spillede i den grad op til det musikalske værk, som udgjorde første del.

”Tema og variationer for violiner og fløjte” er et romantiske kærlighedsdrama, hvor kærligheden er forblændede og brutal. Værket er skrevet af Amy Beach var en amerikansk komponist og pianist. Beach var den første kvindelige amerikaner som blev anerkendt for store symfoniske værker. Hun var koncertpianist, og rejste verden rundt som sådan.

Anden del var Kristine Roepstorffs ”hviderum” hvor der er trukket nogle uldtråde på tværs af rummet, Dette hvi de rum skulle spille op til et værk der var skabt på baggrund af e n gamle historie som også var et kærlighedsdrama fra England, mellem en munk og en lokal pige i en landsby der lå ved siden af en borg.  Men kærligheden havde ikke megen plads, moralen var at var forbudt, men de to havde det svært, de mødes og deres møde blev afsløret. Staffen var levende begravet. I form af at blive indmuret i borgens tygge mur. I mange år var det en historie. Mange år senere ved en reparation på borgen stødte man på to skeletter. Måske er historien god nok.

Det musikalske værk er fra England og hedder ”Cantator og Amanda” og er skrevet af Rozamma Pemufix det er i den grad let at følge historien om kærligheden og sorgen over ikke at være sammen og til staffen og den endelige  adskillelse og død. Et drabeligt og flot værk i den helt rigtige ramme.

Kvindernes internationale kampdag er et stop – hvor der er skal være tid til en snak og en tanke – er vi på sporet – går det fremad eller der nogen der spænde ben for at komme videre.

Der er stadig plads til forbedringer.