Af Jan Poulsen   Kilde: Jyllands Posten

Borgerservice har fået besked på at de ikke uden videre skal behandle alle ansøgninger om nyt pas. Det skal ganske enkelt være kritisk, hvis man ønsker hjælp til private formål hos Borgerservice.
Pernille Smidt-Kjærby fra Åbyhøj tæt på Aarhus har talt med Jyllands-Posten, kort efter hun selv forsøgte at få fornyet sit pas. Det blev nemlig i første omgang afvist. Det var ikke kritisk.

– Det er forståeligt, at der skal prioriteres, når der er coronapres på. Men lige på pasområdet synes jeg, det er en dårlig idé, for det indskrænker den personlige frihed, siger hun.

Indtil coronapandemien kom, har hun arbejdet mange år inden for rejsebranchen. I dag har hun kun sit reklamebureau tilbage – og det viste sig at være nyttigt. For et nyt pas, kunne hun nemlig kun få, med en arbejdsgiver erklæring på at det var nødvendigt. Heldigvis er hun sin egen arbejdsgiver, så det fik hun nemt skaffet.

Lene Hartig Danielsen, der er chef for Borgerservice i Aarhus Kommune, fortæller til Jyllands Posten, at det ikke er en beslutning, hun har taget. Det er retningslinjer, som er udstukket af Folketinget og Kommunernes Landsforening, og de gælder i hele landet.

Ifølge de pålagte retningslinjer er en fornyelse af pas ikke nødvendigvis en kritisk situation. Lene Hartig Danielsen nævner så et eksempel, hvor et barn skulle opereres i udlandet. Det var en kritisk situation.
Hun forudser også, at hvis rejseanbefalingerne med kort varsel bliver lempet, så vil man få travlt på Borgerservice. Det vil formentlig kræve udvidede åbningstider.