Af Sabrina Schmidt

Børn smukt klædt som i 1500-tallets renæssance og glade børn i 1800-tals tøj er et velkendt syn i Ribes gader. De er alle i gang med et læringsforløb hos Skoletjenesten på Quedens Gaard.
Bag navnet gemmer sig et helt unikt samarbejde mellem museum og kommunal natur- og kulturformidling. Idéen opstod da Sydvestjyske Museer rådede over de tomme tidligere museumsbygninger i Quedens Gaard karreen, mens MYRTHUE – Natur, Kultur & Læring, som dengang endnu kaldtes Skoletjenesten, ønskede at etablere sig i Ribe.

Projektet modnedes hos de to institutioner, og det var den visionære og nu pensionerede leder af MYRTHUE, Jens Futtrup, som i 2010 foreslog, at museet og MYRTHUE skulle indgå et partnerskab, hvor MYRTUE finansierede en halvtidsstilling, og Sydvestjyske Museer lagde lokaler til. Senere fulgte museet op og lagde også en halvtidsstilling i samarbejdet, der nu var rykket ind i bygningerne i Sortebrødregade, hvor Else Agergaard og Trine Wittorff Brander gik i gang med at opbygge Skoletjenesten på Queedens Gaard. I dag består teamet af Dorit Iversen, Jan Ryttergård og Trine Wittorff Brander.

Gradvist er samarbejdet blevet udviklet, så der nu findes et stort antal læringstilbud til alle folkeskoleklasser i kommunen. Senest handler det om, hvordan der var at bo i Ribe i 1800-tallet, da Jacob A. Riis var barn, og de større børn skal lære at være journalister ligesom Riis. Der er naturligvis også læringstilbud på vej omkring det nye museum om hekseforfølgelse, HEX! Museum of Witch Hunt.

Skoletjenesten har nu fået sit helt eget hus i Sortebrødregade 5 ved siden af de to nye museer i Quedens Gaard. Her møder børnene snedkermester Kesse og hans kone Kjerstine og oplever på egen krop, hvordan hverdagen er hos dem, når der skal tændes op i det gamle komfur og vaskes tøj. Vandet skal hentes fra åen, og tøjet skrubbes på gamle vaskebrætter. Ikke kun huset kan hjælpe de sanserige oplevelser på vej for børnene. Det gør også Ribes gamle bydel, når de kommer rundt i byen med dens autentiske rammer.
For Lulu Anne Hansen, leder af Historie & Formidling på museet, er det integrerede samarbejde af meget stor værdi:

– Vi får på den måde kontakt til tusindvis af skolebørn hvert år, og vi er sikre på, at læringstilbuddene rammer lige præcis det niveau og de faglige mål, som stilles på de enkelte klassetrin. Samarbejdet har gang på gang vist sig yderst frugtbart og innovativt.

Senest har formidlerteamet måttet tænke kreativt for at kunne tilbyde den populære juleformidling for de mindre klasser på trods af corona. Det er blevet til forløbet ”Jacobs Jul”, hvor eleverne – pigerne iklædt tørklæder og drengene kasketter – går på jagt efter julen i Ribes gader, som Jacob A. Riis beskrev den i sin bog ”Den Gamle By”. Her finder de både julebal, juleneg, julelege, julesang, julegudstjeneste og julefortællinger, og forløbet er naturligvis allerede fuldt booket i december.

Det tætte samarbejde mellem MYRTHUE og Sydvestjyske Museer er i dag også blevet udstrakt til Esbjerg Museum, hvor museet i hverdagene er forbeholdt skolebørn indtil kl. 13. – Vi har tre velbesøgte læringstilbud på Esbjerg Museum, fortæller Dorte Vind, leder af MYRTHUE. – Blandt andet har vi det helt enestående Holocaust UndervisningCenter, hvor de ældste elever lærer om jødeforfølgelsen.