Af Sabina Schmidt

Både Postnord og GLS siger, at alle deres pakker når frem inden jul, så længe pakkerne bliver afsendt inden henholdsvis 19. og 22. december.

Kiosker, supermarkeder og tankstationer landet over er nemlig proppet med pakker. Det sker i kølvandet på flere store shopping-dage i november, som nu bliver efterfulgt af julehandlen i december.

Men danskernes rekordstore shoppelyst på internettet kan medføre, at op mod fem procent af pakkerne – svarende til cirka en halv million pakker – ikke når frem inden juleaften.

Sådan lyder det i en rapport fra virksomheden Salesforce, som blandt andet måler på shopping-aktiviteterne rundt om i verden, herunder i Danmark.

– Med boomet i det digitale salg er der i år en øget risiko for, at fragtfirmaerne drukner i pakker og ikke følger med efterspørgslen i perioden efter Black Friday og frem til jul, hvor julehandlen er på sit højeste, siger Lars Grønkjær, der er ansvarlig for e-handelsløsninger hos Salesforce i Norden.

Forventer flaskehalse hos fragtfirmaerne

Tallene er dog udelukkende baseret på forsendelser med Postnord i samme periode sidste år.

Medregner man andre fragtfirmaer som GLS, Bring eller DAO kan antallet af forsinkede pakker potentielt set være endnu højere, siger Lars Grønkjær.

For som handleaktiviteten på internettet har været i løbet af året, og, som det ifølge rapporten ser ud til at kulminere ved årets slutning, har fragtfirmaerne ikke kapacitet nok til at håndtere pakkepresset.

Af den grund alene anser man det som “næsten umuligt at undgå, at tingene spidser til i den sidste tid op til jul” – også selvom fragtfirmaerne har og stadig opfordrer til at handle i god tid, hente pakkerne hurtigt og derudover har optimeret driften.

Pakker frem inden jul

Postnord har ifølge mediet Retailnews 30-35 procent flere pakker sammenlignet med samme periode sidste års. Hos GLS er forventningen, at antallet af pakker op til jul bliver fordoblet i år.

Men selvom der er mange pakker i omløb, skal de nok nå frem til tiden, så længe pakkerne afsendes inden deres skæringsdatoer op til jul, forsikrer både Postnord og GLS.

– Hvis vi kigger på vores planlægning, så har vi sørget for at lave nogle planer, der gør, at vi simpelthen har ekstra mandskab, biler og gode aftaler med vores posthuse rundt omkring. Så vi kan sikre, at alle pakker når ud inden jul, siger pakkechef i Postnord, Lene Reipuert.

Fragtfirmaer: Vær’ opmærksom på frister

Både Postnord og GLS gør dog opmærksom på, at alt efter hvor pakkerne kommer fra i landet eller udlandet, kan det have betydning for pakkens leveringstid. Af den grund skal man altid være særligt opmærksom på, hvorfra pakkerne fysisk sendes.

For Postnord er skæringsdatoen i forhold til juleaften 22. december. Så længe pakkerne bliver sendt inden da, kan de godt nå frem til at blive lagt under juletræet.

For GLS er den vigtige dato 19. december. Sendes pakkerne senere end det, er det ikke sikkert, de når frem inden jul, fortæller Karsten Klitmøller, der er direktør i GLS.

– Pakker, der afsendes senere end det, kan blive forsinkede, hvis vi ser samme store stigning i pakkeantal helt op til jul, siger Karsten Klitmøller.

Alligevel mener Lars Grønkjær fra Salesforce ikke, at fragtfirmaerne kan nå at levere alle pakker trods de ekstra tiltag op til jul.

I rapporten fra Salesforce står der, at der er risiko for, at op mod fem procent af alle julepakker ikke når frem inden jul. Hvad bygger de fem procent på?

– Det konkrete bud på de fem procent er et kvalificeret bud baseret på forskellen mellem det øgede antal ordrer og den fragtkapacitet, der er til rådighed både på verdensplan og i Danmark, siger han.

Om undersøgelsen

  • Rapporten fra Salesforce er med udgangspunkt i deres Shopping Index, der måler på shopping-aktiviteten verden over.
  • Tallene fra Shopping Index er baseret på 1,8 milliarder brugere, der har foretaget tre milliarder besøg i 1540 forskellige butikker på internettet fordelt over 51 lande, herunder Danmark og resten af Norden.