Af Sabina Schmidt   Kilder: TV2 og Børns Vilkår

Skoleelever har fagligt fået meget ud af den digitale undervisning, siger eksperter til TV 2. Fokus bør nu flyttes mod den mentale sundhed, lyder det.

Forud for mandagens skolestart sender organisationen Børns Vilkår en advarsel til lærerne: Pas på med at fokusere på det faglige her og nu.

I stedet for at sætte dansk og matematik først bør lærerne bruge de næste uger på de sociale relationer i klasserne, siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

– Hvis man med det samme kaster sig over det faglige, så er der en risiko for, at der er en gruppe børn, som vi ikke får med, lyder advarslen.

Det er snart halvanden måned siden, at alle skolebørn blev sendt hjem til hjemmeundervisning, og selvom den overordnet har fungeret, kan den ikke afløse den fysiske undervisning i skolen, siger forskningschef på professionshøjskolen VIA University College Andreas Rasch-Christensen til TV 2.

– Det er ikke mængden af opgaver, der har manglet i de seneste uger og måneder. Det er fællesskaber. – Børnene har mistet håbet

På mandagens pressemøde, hvor skole-genstarten for de yngste blev annonceret, betonede en tydeligt glad undervisningsminister da også, hvor vigtigt det er at få børnene tilbage i skole.

– Selvom jeres lærere har gjort alt det bedste for at gøre undervisningen interessant og skabe fællesskab på afstand, så kan det ikke måle sig med at have en skoledag med sine kammerater, sagde Pernille Rosenkrantz-Thiel (S).

Anden nedlukning har ramt børnene hårdere. De har mistet håbet om, at det bliver normalt igen”

                                                     Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår

Rasmus Kjeldahl fra Børns Vilkår deler ministerens begejstring over, at de yngste elever kan komme tilbage i skolen, men samtidig er han også bekymret for de ældre elever.

Han fortæller, at Børnetelefonen, der er en rådgivningstelefon til børn og unge, som Børns Vilkår driver, har oplevet en stigning i antallet af børn, der ringer og fortæller, at de føler sig ensomme.

Alene i januar har en femtedel af opkaldene til Børnetelefonen været fra børn, der føler sig ensomme.

– Det er langt mere end normalt. Anden nedlukning har ramt børnene hårdere. De har mistet håbet om, at det bliver normalt igen, og rigtig mange børn er bange for at miste kammerater og venner, siger Rasmus Kjeldahl.

Digital undervisning har været læringsrigt

At fokus nu skal være på børnenes trivsel frem for faglighed, begrunder Andreas Rasch-Christensen også med, at de unge har “lært helt vildt meget”, selvom de har været hjemsendt.

– Jeg mener ikke, at man kan tale om, at eleverne har et fagligt efterslæb.

Så vi skal ikke til at undervise i weekenderne, siger han til TV 2 og bliver bakket op af Rasmus Kjeldal: – Et læringstab kan indhentes, hvis mental trivsel og sundhed er i orden.

Susanne Dau, der er ekspert i teknologiunderstøttede læringsdesign i undervisningen ved Professionshøjskolen UCN, er enig.

Hun peger videre på, at lærerne fra start har været meget opsøgende og nysgerrige, når det kommer til at gøre den digitale undervisning spændende for eleverne, og at det har været afgørende for at holde fagligheden i undervisningen oppe.

– Det kan være svært at have for eksempel kemi online, men jeg ved fra flere skoler, at de har været gode til at lave eksperimenter i køkkenet, siger hun til TV 2.

Børnene fra 0.-4. klasse kan vende tilbage i skole fra mandag 8. februar.

De blev officielt sendt hjem fra skole tilbage den 21. december sidste år.