Af Redaktionen

Parkeringsappen EasyPark har ifølge Forbrugerombudsmanden forsøgt at skjule et gebyr på 15 procent

Parkeringsappen EasyPark er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at have overtrådt markedsføringsloven.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har EasyPark blandt andet skjult, at der betales et gebyr på 15 procent oven i prisen for parkering, når man anvender deres app. Et gebyr, der går til EasyPark selv.

– EasyPark har efter vores vurdering skjult over for brugerne af appen, at det koster et gebyr på 15 procent af parkeringsprisen at anvende appen. Vi anser det for en alvorlig overtrædelse af forbuddet mod vildledning, og vi har derfor politianmeldt selskabet, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Således mener Forbrugerombudsmanden, at EasyPark hverken har oplyst om gebyret på deres skilte eller i selve appen. Det er kun på tilmeldingssiden i appen, det står skrevet med småt.

-Både i appen og på hjemmesiden skal brugerne klikke sig ind på ”Hjælp” og herefter gennem flere underfaner, før oplysningen om, at man betaler 15 procent oven i parkeringsprisen, fremgår, lyder det.

Det er dog ikke det eneste, EasyPark er politianmeldt for. Det er også et problem, at EasyPark ikke tydeligt oplyser brugerne om, at bilens placering i appen afhænger af telefonens GPS, som kan være upræcis, og at det derfor er kundens ansvar at sikre, at bilen er placeret korrekt på kortet i appen.

Ifølge Forbrugerombudsmanden skal EasyPark refundere det skjulte gebyr på 15 procent til alle kunder, som har brugt appen til såkaldt fastprisparkering, hvor man betaler et fastsat beløb for et bestemt antal timer.

Det har EasyPark indvilget i at gøre til de kunder, der har brugt denne type parkering inden for de seneste tre år.

Man får automatisk refunderet gebyret. Sker det ikke, skal man kontakte EasyPark.