Af Lene Memborg   Foto: Poul Helt

Fanølinjens første el-færge har nu forladt værftet i Polen og sat kursen mod Hvide Sande. Turen for enden af et slæbetov forventes at tage omkring fire dage.

Fanølinjens første el-færge er nu på vej til Hvide Sande Shipyard. Turen fra polske Szczecin forventes at tage omkring fire dage. El-færgen tager turen for enden af et slæbetov, da der endnu ikke er noget indmad i skroget. Opgaven med at slæbe færgen til den jyske vestkyst ligger hos NH Towage fra Svendborg.

-Det er en spændende tur, og det er en spændende rejse, der begynder for Fanølinjen og Molslinjen. Grotte er vores første el-færge nogensinde, og da elektrificering af vores kortere ruter er en væsentlig del af vores klima-strategi, glæder vi os til at tage hul på det kapitel, fortæller Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen til KomEsbjerg.

Når færgen ankommer til Hvide Sande, begynder arbejdet med at montere alt det indvendige på broen, i passagerområdet og ikke mindst i det maskinrum, der bliver en helt anden sag end maskinrummene hos de to søsterfærger, Menja og Fenja.

Selv om Grotte skal sejle på strøm, vil den stadig have muligheden for at sejle på almindeligt brændstof. Det er nødvendigt for at sikre sejlads til og fra Fanø under alle forhold og i tilfælde af nødsituationer.

Turen hjem til Danmark forventes at vare godt fire dage – men når færger skal slæbes over så lange distancer, betyder vejret meget for sejltiden. Grotte forlod Polen i godt vejr, og nu nærstuderes vejrudsigterne for de kommende dage.

Grotte skal efter planen sættes i drift hos Fanølinjen til efteråret 2021.