Tekst og foto:  Ebbe Salomonsen

Josefine forener sin klassiske musikalske baggrund med en nybrydende åbenhed til lyd, genrer og udtryksform.

KomEsbjerg var til koncert onsdag aften, hvor Josefine Opsahl (f. 1992) spillede et af sine værker:

Ekklesiaterion. (2021 -2022)

Der er en udforskning af tid og sted, der smelter sammen, forlænger og opløser grænserne imellem sig. I en timelang koncert animerer og omslutter den danske komponist og cellist Josefine Opsahl lytteren i et kvadrofonisk kraftfelt af lyd, et tempel af klang, der bringer performer og koncertgæster sammen i en prisning af at sanse kollektivt.

I Ekklesiaterion’s kraftfulde lydlige spændingsfelt interfererer tid og tidløshed, det akustiske og det elektroniske, det virkelige og det surreelle, det intime og det kosmiske, og minder os om antikkens ritualer, tanker, fællesskaber og fundamenter for demokrati.

Josefines hovedinstrument er celloen, hendes udtryk og værker reflekterer hendes egen kunstneriske afsøgning af kunstens rolle i vores samfund og udforsker spændingsfeltet mellem tradition og innovation, virtuositet og intuition, partituret og improvisationen.

Josefines unikke lyd, kreativitet, solistiske egenskaber og karismatiske performative evner, har placeret hende og hendes mangeartede, fremadstormende projekter og ensembler som ledende progressive kræfter på den internationale musikscene. Hun har modtaget en række priser for sin kunst og sit virke.