Af Redaktionen
I Rwanda, Uganda og Myanmar har børnehaver og skoler været lukket det sidste halvandet år på grund af COVID-19. Derfor har børnene hverken haft adgang til læring eller skolegang. PlanBørnefonden modtager nu 30 millioner kr. til at afbøde konsekvenserne i de tre lande. Med den nye bevilling fra LEGO Fonden skal vi hjælpe 34.000 børn og forældre med at lære gennem leg.
COVID-19-pandemien har ændret verden på mange måder. Og i nogle lande har pandemien betydet, at børnehaver og skoler nu har været lukket i halvandet år. Det rammer særligt børn i lande, der i forvejen er ramt af kriser, da børnene her er sat i en dobbelt krisesituation. Særligt i lande som Myanmar, Rwanda og Uganda, som i forvejen kæmper med politiske kriser og fattigdom, er det fortsat meget usikkert, hvornår skolerne vil åbne. Det kan have alvorlige konsekvenser for børnene, som risikerer at vokse op uden adgang til kvalitetsuddannelse eller basale livsfærdigheder.
Derfor giver LEGO Fonden nu 30 millioner kr. til PlanBørnefonden for at sikre læring gennem leg for de tusinder af børn, som er hårdest ramt.
-Lige nu arbejder vi med genopretningen efter COVID-19, og det er et afgørende, at vi får transformeret uddannelsessystemerne globalt og sikret børns adgang til læring. Ved at arbejde tæt sammen med partnere som PlanBørnefonden kan vi støtte børn og familier, som er påvirket af pandemien, på en global skala. I LEGO Fonden mener vi, at vi ved at samarbejde kan skabe en fremtid, hvor alle børn har adgang til kvalitetsuddannelse. Men vi er nødt til at handle nu, siger direktør i LEGO Fonden, Anne-Birgitte Albrectsen.
Vi bygger videre på erfaringer med læring gennem leg
PlanBørnefonden har det sidste år arbejdet med læring gennem leg i Østafrika i PlayMatters-programmet, som også er finansieret af LEGO Fonden. Det nye program bygger videre på erfaringerne fra PlayMatters-programmet, og giver os mulighed for at udbrede initiativerne til de børn, som er allerhårdest ramt af COVID-19 restriktioner.
–Vi er meget stolte af at modtage endnu en bevilling fra LEGO Fonden. Uddannelse og læring er nøglen til udvikling for børn, og det er særligt vigtigt for børn, når krisen rammer. Det kan hjælpe dem med at reducere stress og angst, bearbejde traumer og skabe en fornemmelse af normalitet for børnene siger Dorthe Petersen, administrerende direktør for PlanBørnefonden.
Med det nye program vil PlanBørnefonden uddele hjemmeskolematerialer som sikrer læring gennem leg. Derudover vil vi også arbejde med forældre og støtte dem i at håndtere stress og sikre deres børns trivsel i den krisekontekst, de lever i. Samtidig er der et ekstra stærkt fokus på at samle læring om, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe børn og deres forældre, i situationer som med COVID-19, skal støtte med ressourcer og viden på afstand. Vi vil i programmet nå ud til mere end 19.000 børn i alderen 0-8 år på tværs af de tre lande og arbejde med mere end 13.000 forældre og 470 lærere.