Af Redaktionen

For andet år i træk har corona-pandemien ført til en aflysning af Grøn. Det er både et tab for de mange koncerthungrende gæster og i lige så høj grad et økonomisk tab for Muskelsvindfonden, der mister sin vigtigste indsamlingsplatform. Men som altid finder Muskelsvindfonden en kreativ vej ud af krisen, og da det alle dage har været en Grøn-sag at samle penge ind, lancerer organisationen nu et helt nyt initiativ med en rigtig ‘grøntsag’: Det Store Selleri – et tosset indsamlingslotteri, der går i luften den 15. juni. Lotteriet akkompagneres af kampagnen ’Mit lod i livet’. Overskuddet fra Det Store Selleri går til forskning i muskelsvind.

Sommeren skulle være farvet Grøn af Muskelsvindfonden og Tuborgs traditionsrige koncertkaravane, men COVID-19 kom på tværs, og Grøn er igen i år aflyst. Derfor har Muskelsvindfonden tænkt kreativt for at finde en ny indsamlingsplatform, der kan bidrage til organisationens arbejde med at skabe plads til forskelle og præsenterer Det Store Selleri: Et vanvittigt lotteri, der sætter fokus på en række skøre og anderledes lod i livet. Præmierne i lotteriet har fokus på oplevelser og fællesskab, og et vinderlod kan blandt andet blive til et højskoleophold for hele familien eller en Maxus el-bil med plads til syv personer.

Indsamlingschef for Muskelsvindfonden, Theis Petersen, fortæller:
-Når nu vi grundet restriktioner har været nødt til at aflyse Grøn Koncert – som var det eneste, der ikke måtte ske – gør vi det, vi hos Muskelsvindfonden gør bedst: Vi finder vores kreative vej ud af krisen. De mennesker, vi samler ind til, har nemlig nogle behov, der desværre ikke sættes på hold, fordi en virus hærger, og fortsætter:

-Vi er stolte over at kunne åbne sluserne for et helt nyt initiativ. Det har i årtier været en Grøn-sag at samle penge ind til Muskelsvindfonden, men den grønne indsamlingsplatform er nu for andet år i træk aflyst, hvorfor vi præsenterer en ny ‘grøntsag’ og indsamlingsplatform: Det Store Selleri – Muskelsvindfondens nye vanvittige lotteri!”

Det Store Selleri samler penge ind til Muskelsvindfondens arbejde med at skabe plads til forskelle og støtte op om mennesker med muskelsvind og deres familier. Overskuddet fra indsamlingslotteriet vil konkret gå til forskning i muskelsvind og til Muskelsvindfondens medlemsaktiviteter.

Alle har et “lod” i livet
Lotteriet er ikke kun et indsamlingsinitiativ. Det vil samtidig hylde menneskets forskelligheder og hjælpe med at nedbryde de fordomme, som mange bliver mødt med, hvis de på en eller anden måde skiller sig ud.

Derfor får lotteriet følgeskab af kampagnen ‘Mit lod i livet’, der bygger på dobbeltbetydningen af et lotteri-lod og det lod, man har i livet. For vi har alle lod i livet. Via stærke fortællinger og humor vil kampagnen demonstrere, hvordan alle mennesker hver især lever med unikke forskelligheder – og dermed unikke lod i livet.

-Mennesker er meget forskellige – og gudskelov for det. Nogle er tykke, andre er tynde. Nogle kan ikke se, og andre er døve. Nogle har svært ved at læse, mens andre dyrker idræt på eliteplan. Uanset hvad er vi alle mennesker, der er en del af samfundet, og som bidrager til fællesskabet på hver vores måde – og det er lige præcis den ’Plads til forskelle’, vi i Muskelsvindfonden kæmper for, udtaler fondens formand, Simon Toftgaard Jespersen.

-Samtidig tror vi på, at alle får de bedst mulige forudsætninger for at leve et godt og sjovt liv, hvis de lærer at håndtere deres situation med humor og selvironi. Selv har jeg muskelsvind og sidder i kørestol. Derfor plejer jeg at sige, at mit lod i livet er, at det tager to timer at komme op om morgenen – til gengæld behøver jeg ikke selv tage tøj på!

Møder verden med humor
Muskelsvindfonden har en lang historik i at tage udgangspunkt i humoren som værktøj – både når det gælder gode ting og svære ting. Det er det samme greb, der gør sig gældende i udbredelsen af det nye vanvittige lotteri. For eksempel får deltagerne ikke et almindeligt lod med et tal på, når man deltager i lotteriet, men bliver i stedet tildelt et ‘lod i livet’. Det kunne for eksempel være:’Mit lod i livet er, at mine kølige friske tanter pifter falsk.’ På den måde sætter Det Store Selleri fokus på forskelligheden blandt mennesker med humoren i fokus.

Samtidig sætter kampagnen ‘Mit lod i Livet’ fokus på nogle særdeles vanvittige fortællinger om nogle meget særlige skæbner. Dele af kampagneelementerne er blandt andet to film, der skildrer to personer med vidt forskellige skæbner, der begge fortæller om deres lod i livet. Den ene er blevet genfødt som en skildpadde, og den anden er født med ti penisser på hænderne i stedet for fingre. Begge skæbner leder til større og mindre udfordringer i hverdagen, som filmene portrætterer krydret med en stor portion vanvittig humor.

Et lod i Det Store Selleri koster 50 kr. og kan købes på www.detstoreselleri.dk. Præmierne er nøje udvalgt og har fokus på oplevelser og ikke mindst fællesskab.

Hovedpræmien er en Maxus bil med plads til syv personer, som er 100% el-drevet. Derudover kan deltagerne blandt andet vinde en uges rundtur i Danmark i en ni-personers el-bus med overnatning på små hyggelige hoteller eller et højskoleophold for hele familien eller vennerne.