Af Redaktionen

Ifølge dugfriske tal fra Danmarks Statistik har 56 % af borgerne i Region Syddanmark bestilt take-away via internettet mindst en gang i 2021. Dette er en stigning på 8 %-point sammenlignet med 2020.

Covid-19-krisen har indiskutabelt udfordret mange brancher og erhverv det seneste halvandet år.

Det er dog ikke samtlige brancher og erhverv, der har lidt under de forandrede og aparte samfundsmæssige forhold, som vi alle sammen til tider levet under i løbet af det seneste halvandet år.

Nogle brancher har ligefrem kapitaliseret af de store nedlukninger, og en af disse er take-away-branchen.

At denne branche overordnet set har klaret sig fint igennem Covid-19-krisen dokumenteres af dugfriske tal fra Danmarks Statistik, der afslører en stigning i antallet af borgere i Region Syddanmark, der har bestilt take-away online.

Nærmere bestemt har 56 % af borgerne i Region Syddanmark mindst en gang i løbet af indeværende år købt take-away online, mens andelen i 2020, der havde gjort det samme, var 48 %.

Nye spillere er kommet til

Det er sandsynligt, at nedlukningerne har givet take-away-forretningerne fornuftige vækstvilkår, i og med at disse madsteder i perioder har været danskernes eneste mulighed for at få mad udefra.

Dog mener ekspert i nethandel Jesper Nørskov Jensen, der blandt andet driver sitet Godappetit.dk, som fokuserer på online-handel med fødevarer, ikke, at Covid-19 er den eneste forklaring på, at flere har bestilt takeaway online i 2021.

-Intet tyder på, at vi endnu har nået det fulde potentiale for, hvor populært nethandel kan blive. Hver gang der offentliggøres en ny undersøgelse om nethandel, ser vi nemlig, at flere og flere hopper med på denne vogn, hvilket jeg formoder særligt skyldes den høje grad af bekvemmelighed, som kendetegner nethandel, forklarer Jesper Nørskov Jensen, og fortsætter:

-Lige i forhold til take-away-udviklingen er man nødt til at bemærke, at en række nye spillere er kommet til i løbet af de seneste år – nemlig Wolt og Waiteer. Begge brands har bidt sig fast i mange større byer og er blevet et fornuftigt alternativ til Just-Eat og Hungry. Både Wolt og Waiteer har gjort en dyd ud af at være synlige i gadebilledet, hvilket uden tvivl har øget kendskabsgraden til disse foretagender og formentlig lokket endnu flere borgere i storbyerne til at bestille take-away via en online-løsning.

Endnu større andel på landsplan

På landsplan har 59 % i 2021 bestilt take-away online mindst en gang, mens andelen – som bemærket tidligere – i Region Syddanmark er 56 %.

Dermed ligger syddanskerne en smule under landsgennemsnittet på dette område.