Af Jan Poulsen

Efter et år med ændringer, nedlukninger og aflysninger byder vi et nyt år velkommen. Vi garanterer kunstoplevelser i topklasse, der bidrager til den mentale folkesundhed – mens vi venter på, at vaccinerne forbedrer den fysiske ditto.

Indtil den 10. januar kan man stadig nå at opleve udstillingen Esto es malo – dette er ondt, der sætter fokus på et centralt værk i museets samling, nemlig Richard Mortensens maleri af samme navn. Han skabte det i 1959 som en parafrase over Goyas radering Esto es malo fra serien Krigens rædsler. I samarbejde med forskeren Mette Højsgaard har vi undersøgt, hvorfor han valgte at bearbejde netop Goyas motiv, og hvad Mortensens geometrisk abstrakte stil kan tilføre krigstemaet. Oplev værker af bl.a. Richard Mortensen, Francisco Goya, Asger Jorn, Jake & Dinos Chapman, John Kørner, Michael Mørk og Albert Mertz.

Esbjerg Kunstmuseum rummer en af de største samlinger af Richard Mortensens værker. I anledning af Esto es malo er en stor del af dem sammensat i en utraditionel præsentation med titlen Meget Mere Mortensen – med flere.
Udstillingen, der kan ses i udstillingssalen i museets underfoyer frem til den 29. august, rummer foruden Mortensens arbejder fra seks årtier værker af bl.a. Ib Geertsen, Amalie Jakobsen, Tobias Rehberger, Nina Saunders, Tove Storch og Troels Aagaard.
Hvem er vi? Hvor kommer vi fra? Hvor skal vi hen? Den 13. februar slår vi dørene op til den sidste af de tre store prisbelønnede wunderkammer-udstillinger. Det samlede projekt, der er præmieret med Bikubenfondens udstillings-pris VISION, gentænker det gængse format for en kunstudstilling ved både at inddrage erfaringer fra menneskets daglige liv og samarbejdspartnere fra helt andre fag end kunsthistorien. Wunderkammer 3 arrangeres sammen med

DNA-forskere, som arbejder med at udvinde viden fra livets usynlige, men samtidig mest fundamentale byggesten. Men hvordan kan vi sanse og forstå de dele af virkeligheden, vi ikke kan se, og hvordan kan et fund af en lille knogledel eller en enkelt tand give os indsigt i menneskehedens evolutionshistorie? For at søge mulige svar på disse svimlende spørgsmål omdannes udstillingssalen til en overraskende hybrid mellem museum og laboratorium, der bl.a. byder på portrætter med levende hudceller, selvlysende 3D-prints af mere end 200.000 år gamle knogler, et hætteglas med en kunstners DNA og en skulpturel krydsning mellem en blæksprutte og celler fra en menneskelever.
De deltagende kunstnere er: Emilie Alstrup, Suzanne Anker, Jaq Chartier, Gina Czarnecki, Stine Deja, Heather Dewey-Hagborg, Mark Dion, Thomas Feuerstein, Thorbjørn Lausten, Lynn Hershman Leeson, Christian Skeel, Morten Skriver og Morten Søndergaard. Hertil kommer værker fra museets egen samling.

Fra den 2. oktober præsenterer vi en sværvægter i dansk kunst: Finn Reinbothe. Soloudstillingen med hans værker indgår i en række af udstillinger, som zoomer ind på 80er generationen af danske kunstnere ved at bringe deres respektive arbejder sammen på nye måder. I projektet kaster kunstneren et nyt blik på sin egen produktion og nykuraterer så at sige sine egne værker i samarbejde med museet. Gennem anderledes udstillingsmæssige greb gentænkes det retrospektive format, så nye og ældre værker tilfører hinanden nyt liv. De karakteristiske rumlige, materiale- og betydningsmæssige forskydninger og sammenstød, der kendetegner Reinbothes praksis, foldes således ud og gøres til et både dynamisk og organiserende princip.

Mens Finn Reinbothe indtager 1. salen, åbner vi ligeledes den 2. oktober en ny samlingspræsentation i underetagen.
Her ser vi på museets samling gennem Reinbothes øjne og udvælger værker af kunstnere, som på forskellige måder har direkte forbindelse til hans kunstneriske produktion i de sidste fire årtier.

Gennem hele året kan man desuden se udstillingen af museets faste samling, Kontrapunkt, i en nyophængning fra 2020. Oplev bl.a. værker af Thomas bang, Jytte Høy, Edvard Weie, Tina Maria Nielsen, Svend Wiig Hansen, Michael Kvium og Kirstine Roepstorff.
Den 2. november indvier vi traditionen tro den årligt tilbagevendende Håbeperiode, som er indstiftet i et samarbejde mellem Esbjerg Kunstmuseum og intermedia-kunstneren Eric Andersen.