Af Redaktionen
Intelligent brug af data udvikler et endnu stærkere ESVAGT.
ESVAGT har med succes integreret digital dataindsamling i de daglige operationer med vindskibet ’Esvagt Froude’. Løsningen vil blive implementeret på flere af rederiets skibe i tiden fremover.
-Der er en lang række af sensorer på et skib, og data herfra kan benyttes som datagrundlag til at drive en smartere og mere effektiv operation. Det er det potentiale, vi nu udnytter til at gøre driften mere effektiv, siger Mikkel Damgaard Pedersen, IT Solutions Architect, ESVAGT.
Der er dels en betydelig mængde manuelt registreringsarbejde, som kan digitaliseres, ligesom en del af analysearbejdet med fordel kan baseres på data og kunstig intelligens.
-Potentialet er kolossalt på rigtig mange områder. Det er en effektivisering, der sparer tid, og det er en forbedring af kvaliteten af det, der føres i loggen. Der bliver langt færre potentielle fejlkilder, når det er eksisterende data, der udnyttes, frem for indtastninger siger Mikkel Damgaard Pedersen.
Mere tid i operation
Ikke mindst vil digitaliseringen kunne frigøre ressourcer, som bruges på registrerende kontorarbejde, over til aktiv operation. Analyser fra ESVAGT har vist, at man alene ved en smartere brug af eksisterende data kan spare halvanden times manuel indtastning i skibets log – dagligt.
-Først og fremmest er der for os et klart kvalitetsløft i hverdagen, hvor officererne får flyttet hovedet og fokus ud af excel-arket og frigivet tid til en skibsfaglig kompetence, siger Mikkel Damgaard Pedersen.
Meldingen fra mandskabet på ’Esvagt Froude’ er, at det gør hverdagen meget bedre:
-Systemet er godt at arbejde med. Det letter arbejdsbyrden meget, når der ikke efterfølgende skal genereres en daglig rapport. Vi er glade for det, siger Lars Bo Knudsen, Chief Officer på ’Esvagt Froude’, hvor løsningen allerede er implementeret.
Millioner af datapunkter
En lignende løsning er på vej til ’Esvagt Albert Betz’, hvor der er 209 datakilder, man kan registrere fra. Det giver hele 1.200.000 datapunkter i døgnet.
-Når vores skibsgenererede og sensorgenererede data integreres med logbogen, så tilføres alle elementer af operationen langt flere facetter. Det svarer til at bevæge sig fra billedrørs-tv til ultra-HD, siger Mikkel Damgaard Pedersen.
-Vi får langt flere detaljer med. Når vi eksempelvis skal føre i logbogen, at vi har overført fem personer fra skib til vindmølle, så kan det logpunkt automatisk få en hel stribe datapunkter tilknyttet. Det betyder, at vi udover vejr og vind og fart og position, som vi altid har noteret os, nu også får en hel masse andre ting, som kan være relevant i den konkrete operation eller som samkørt datamateriale kan gøre en forskel i den næste operation, siger Mikkel Damgaard Pedersen.
Fortsat læring
Netop perspektivet med læring er rigtig interessant for ESVAGT, understreger rederiets DCEO, Kristian Ole Jakobsen:
-Begavet brug af data er en naturlig udvikling af den stærke erfaringskultur, der er ESVAGTs særkende og DNA, siger han:
-Vi har sat standarden for sikkerhed til søs gennem fire årtier, fordi vi konstant har fokus på at optimere og forbedre vores løsninger og processer, ligesom udvikling af skibe og både har afsæt i den virkelighed, vi arbejder i. På samme måde, som vi omsætter læring og observationer fra vores indsatser og træning, vil vi kunne omsætte vores data i bedre og opdaterede løsninger og koncepter, siger Kristian Ole Jakobsen:
-Som markedsleder på SOV-markedet har vi rigtig meget viden og direkte adgang til data fra vores skibe og både, og vi har derfor alle forudsætninger for at bruge den indsigt til at forbedre SOV-konceptet yderligere. Det vil gavne både kundernes operationer og ESVAGT, siger han.