Af Sabina Schmidt

Din bil har det koldt – ruderne

Lige nu kan du blive udsat for såvel is- og snedækkede ruder. Den bedste metode til afisning er at tænde for bilens motor og sætte ventilationssystemet til at varme forruden op. Er der et lag af is på ruderne, skal du en tur rundt med isskraberen. Den mest effektive fremgangsmåde er kombinationen af en isfjerner-spray og en dobbeltsidet skraber, hvor den ene side har en gummibelægning til rim og dug, mens den anden side har en plasticbelægning til hårdere is og sne. Er bilen dækket med meget sne, er en simpel håndkost det bedste værktøj.

Det skal du bruge:

  • Dobbeltsidet skraber med én gummibelagt side til dug og rim samt hård side til is
    • Isfjerner på spray
    • Blød håndkost til at feje sne af ruderne, forlygter og bilen generelt

 

Din bil har det koldt – fugt

Der dannes fugt i bilen, når du parkerer den efter brug, og den køles ned. Fugten fjernes ved, at du bruger aircondition- eller klimaanlæg og derved trækker luft ind i kabinen udefra. Forvent at det tager nogle minutter, især hvis der er meget koldt.
Når der igen er plusgrader, så kan du med fordel åbne dørene og bagklappen og lufte godt ud i bilen. Er det ikke nok, så kan du købe affugtningsprodukter, der opsamler fugten og gør bilen tør.

Din bil har det koldt – batteri

Bilbatteriet kommer for alvor på overarbejde, når det er koldt og især når temperaturerne er under frysepunktet. Du kan få mekanikeren til at tjekke batteriets ladeevne, og vurdere om det skal skiftes ud. Batteriet kommer på overarbejde om vinteren fordi, at kabineopvarmning og afrimning af ruder og fugt øger brugen af det markant, ligesom bilens motor starter bedre, når der er rigeligt med strøm på bilen. Er der for lidt strøm på batteriet, så risikerer du, at bilen ikke kan starte.

Din bil har det koldt – dæk

På sne- og isglatte veje står bilen langt bedre fast med vinterdæk på bilen. Det gælder både i forhold til udskridninger, men især bremselængden. Er vejen dækket af sne eller is, så er bremselængden på en bil med vinterdæk halveret, i forhold til hvis den har sommerdæk på.

 

Din bil har det koldt – især hvis det er en elbil eller plug-in hybrid

Det er en klar fordel med en varmepumpe i elbil eller plug-in hybriden, når det er koldt. Årsagen er, at du så kan varme bilen op, mens den oplader. Derved sparer du energi, når bilen kører, og i sidste ende forlænger det rækkevidden betragteligt. Du kan aktivere el- eller plug-in hybridens varmepumpe via fjernbetjeningen eller den app, der er tilknyttet bilen, og så er den både varm og ruderne afiset, når du skal afsted.