Af Sabina Schmidt

De nyeste tal for trafikulykker beviser, at mænd er involveret i dobbelt så mange trafikulykker som kvinder. Ikke nok med det – otte ud af ti dræbte i trafikken i 2019 var mænd.

Det har nærmest – altid – været en sejlivet fordom, at kvinder ikke kan køre bil. Men den fortærsket talemåde holder altså ikke.

For i den seneste Transportvaneundersøgelse og Vejdirektoratets ulykkesstatistik, der har undersøgt danskernes kørevaner fra 2017-2019, taler tallene nemlig sit helt eget sprog.

For kikker man på de kønsdifferentieret ulykkestal er mænd involveret i dobbelt så mange trafikulykker i forhold til kvinder. Otte ud af ti dræbte i trafikken i 2019 var desuden mænd.

Så myten om, at kvinder er dårligere bag rattet, kan man altså også bakke sammen.

Mænd kører mere
Men det er rigtigt, at der findes flere mænd, der kører på vejene, men kikker man nærmere på ulykkerne, er mænd generelt væsentligt mere repræsenteret i færdselsuheld landsdækkende. Dette samme gælder for ulykker på cykler.

Ifølge undersøgelsen har mænd i gennemsnittet en rejselængde på 46 kilometer pr. dag (heraf 43 kilometer med motoriserede transportmidler), mens kvinder i gennemsnittet har en rejselængde på 35 kilometer pr. dag (heraf 32 kilometer med motoriserede transportmidler).

Den selvsamme undersøgelse viser også, at mænd brugte 59 minutter i trafikken på en gennemsnitlig dag (heraf 42 minutter i motoriserede transportmidler), mens kvinder brugte 55 minutter (heraf 36 minutter i motoriserede transportmidler).

Derudover er det naturligvis også en kendsgerning, at kvinder er mere villige til at overlade bilkørsel til manden, fordi mænd er flasket op med en overbevisning om, at ‘de ikke vil køres af en kvinde’.

Men mon ikke de kommende generationer får lavet om på den opfattelse.

Naturligvis vil de forsat være mange aspekter af samme sag, men selv kørelærerne ved at der er forskel på hvordan mænd og kvinder kører. Men også tallene for fx spirituskørsel viser at mændene er mere tilbøjelige til at tage den risiko end kvinder er.

Hvad angår parkeringsevne og eventuel nye små bil-buler er så en anden sag, mener vi her på redaktionen – som sagt er der mange aspekter!