Af Redaktionen
I løbet af det seneste halvår er salget af elbiler i Esbjerg for alvor strøget til vejrs. Det går ifølge bilhuset Bjarne Nielsen i Esbjerg meget hurtigere end forventet.
Fra første til andet halvår i 2021 steg andelen af solgte elbiler i Esbjerg med 110 procent. I første halvår udgjorde elbilerne seks procent af salget, mens de i det sidste halvår udgjorde 14 procent af de solgte nye biler. Og tallet ville formentlig være langt højere, hvis ikke der var mangel på mikrochips og flaskehalse i produktionen. Det fortæller Jesper Hansen, der er afdelingschef hos Bjarne Nielsen i Esbjerg, som er en del af Nielsen Car Group.
– Der er rigtig stor efterspørgsel på elbiler i de her år – så stor, at den har oversteget vores forventninger. Vi var klar over, at flere og flere får øjnene op for elbiler, men det er gået hurtigere, end vi havde troet. Hvis vi kunne få flere elbiler ind, er jeg sikker på, at vores salgstal ville være endnu højere, siger Jesper Hansen.
Elbilerne overhaler dieselbilen
I en undersøgelse foretaget i efteråret 2020 af analysefirmaet Nemanalyse blandt 2700 af Nielsen Car Groups kunder svarede 26 procent, at de ville vælge en elbil som deres næste bil, og det stemmer godt overens med den seneste udvikling. Andelen af elbiler udgjorde i årets sidste kvartal 16 procent af det samlede bilsalg i Esbjerg, mens dieselbilerne i samme kvartal blot stod for ni procent.
– Dieselbilerne er så småt på vej til at blive udfaset i den brede befolkning – det er der ikke længere tvivl om. Og det går hurtigere, end de fleste havde forventet. Dieselbilernes CO2-udledning udløser højere afgifter, og samtidig er det begyndt at blive mere besværligt at have en dieselbil, da de store byer – også i Danmark – indfører miljøzoner, som ældre dieselbiler ikke må køre ind i, forklarer Bjarne Nielsen.
Rækkevidden er en dealbreaker
Der findes mange myter om elbiler, som fortsat medvirker til en vis skepsis blandt forbrugerne. Især spørgsmålet om, hvorvidt rækkevidden på elbiler er tilstrækkelig i forhold til kørselsbehovet, er noget af det, der fylder meget hos Nielsen Car Groups kunder. En af dem er Klaus Westeraa, der bor i Karup og pendler til København, og som for nylig har købt en Ford Mustang Mach-E elbil hos Bjarne Nielsen.– Jeg har gennem det seneste år overvejet at skifte min dieselbil ud med en elbil, men indtil for nylig var der – bortset fra Tesla, som jeg synes er for dyr – ikke noget relevant, som havde en ordentlig rækkevidde til mit behov. Jeg pendler mellem Karup og København, og den tur vil jeg kunne køre uden at skulle lade op undervejs, og det kan jeg med den model, jeg har købt, siger Klaus Westeraa.
Hos Bjarne Nielsen i Esbjerg er det ikke nyt, at kunderne stiller kritiske spørgsmål til elbilernes rækkevidde og reelle miljøvenlighed. Som regel bliver de dog positivt overraskede over svarene. Beregninger fra blandt andre Klimarådet viser, at elbiler allerede efter 25.000 – 50.000 kilometer samlet set er bedre for miljøregnskabet end en sammenlignelig fossilbil. Samtidig viser en stor undersøgelse fra det amerikanske Department of Energy, at elbiler er omkring 40 procent billigere i vedligeholdelsesomkostninger end benzin- og dieselbiler.
– Vores kunder er langt mindre skeptiske i forhold til elbiler, end de var engang. I dag er flere og flere gået over til selv enten at købe eller overveje en elbil til husstanden, siger Jesper Hansen.