Af Jan Poulsen 

Vinteren er over os, og det betyder, at mange biler ufrivilligt ender på værkstedet, fordi bilejere glemmer at forberede bilen til vinterens strabadser. Autobutler.dk har samlet de seks hyppigste vinterfejl, samt råd til hvordan du får din bil sikkert gennem vinteren.

Det er specielt i vintermånederne, at bilerne hober sig op på de danske værksteder. Mange bilejere glemmer at gøre deres biler klar til vintervejret, derfor ender mange med bilskader nu hvor vinteren for alvor har ramt Danmark.

Specielt slidte batterier, dårlige eller forkerte dæk samt problemer med sprinkler- og kølervæske, volder store problemer om vinteren.

-Hovedparten af bilskaderne i vintermånederne skyldes slidte batterier som mister kraft. Herefter kommer dæk og problemer med bilens kølervæske og sprinklervæske, forklarer analysechef Jan Sturm fra autobutler.dk.

Ud over problemer med batterierne, drejer vinterens værkstedsbesøg sig især om biler med forkerte dæk, eller dæk med for lille mønsterdybde. I de fleste tilfælde ender det med småbuler eller ødelagte kofangere for den uheldige bilejer.

De seks hyppigste vinterfejl på bilen

Vil du gerne undgå at blive endnu et uheldigt nummer i statistikken, har vi samlet en oversigt med de typiske vinterfejl på bilen, samt gode råd til hvordan du forhindrer, at din bil kommer til at lide under dem.

Slidt batteri

Hvis du mest kører bykørsel, kan dit batteri få problemer med at blive ladet ordentligt op. Nyere biler har mange funktioner der kræver strøm, og det er ikke altid at batterierne er fulgt med i størrelse (for at holde vægt og pris nede).

Derfor oplever mekanikerne hos autobutler.dk, at selv nyere biler skal have skiftet batteri. Udskiftningen af batteri står derfor øverst på mekanikernes liste over nødvendige vinterforberedelser.

Du kan selv tjekke alderen på dit batteri. Det står typisk på det hvide klistermærke, der sidder på de fleste batterier, ellers har batteriet et måleglas, som viser, om det er nedslidt. Hvis dit batteri er over 3-4 år gammelt, bør du skifte det.

Bilens dæk er ikke klar til vinterkørsel

Der kører tusindvis af biler med sommerdæk om vinteren. Ifølge en undersøgelse FDM har lavet, vil en bil med vinterdæk kunne lave en komplet opbremsning på 28 meter på en vejbane med sne, mens en bil med sommerdæk vil skulle bruge hele 70 meter. Derfor kan det potentielt være livsfarligt, at køre med sommerdæk på vinter-vejene.

Samtidig kører alt for mange med dæk, der er nedslidte. Det kan du heldigvis selv tjekke, om dine er. Brug en 20-krone, og hold dronninge-hovedet opad. Synker mønten i til begyndelsen af Dronningens hals eller mere, så er dækmønsteret dybt nok.

Bilens væsker fryser til is

Kølervæsken sørger for, at motoren ikke bliver for varm, men hvis der er frost, kan kølervæsken fryse til is – og så kan motoren brænde sammen. Samtidig kan bilens motorolie også have problemer med at komme rundt i motoren. På kolde dage er det derfor en fordel, hvis motorolien er erstattet med en tyndere syntetisk olie.

Du kan selv undersøge, om din kølervæske og sprinklervæske er sikker. Tag en smule op i et sugerør og læg det i fryseren natten over. Er det stadig flydende om morgenen, er du på den sikre side

Bilen ruster

På en almindelig dansk vinter, bliver der spredt mellem 250.000 og 300.000 tons salt på vejene. Hvis bilen ikke er rustbeskyttet, øger det din risiko for at rusten tager fat. Derfor er det en god idé, at sørge for, at ens bil har fået en undervognsbehandling eller anden rustbeskyttelse.

Bilen kan ikke lyse vejen op

Vinteren giver mange mørke timer bag rattet, hvor du skal lyse vejen op. Men én ud af fem biler på værksted har problemer med lygteindstillingen. Bilens nærlys skal mindst oplyse vejen 30 meter frem. Oplever du at det er svært at se ordentligt, kan du skifte til kraftigere pærer.

Dårligt udsyn

Om vinteren er der flere dage med regn og dårlig sigt. Men hvis der er frost og kulde, øger det sliddet på dine viskerblade. Det er er heldigvis nemt at få skiftet i forbindelse med et eftersyn på værkstedet.

Disse reparationer laver værkstederne hyppigst i vintermånederne

Autobutler har samlet statistik på, hvilke reparationer deres værksteder udfører hyppigst i løbet af en dansk vinter.

Udover almindelig serviceeftersyn, har vi samlet de typiske reparationer om vinteren. Det almindelige serviceeftersyn er en del af den løbende vedligeholdelse på alle biler, som sikrer garantien, og den skal man som regel have lavet hvert år eller hvert andet år. Derfor fylder den også meget i statitstikken herunder.

Du kan selv undersøge, om din kølervæske og sprinklervæske er sikker. Tag en smule op i et sugerør og læg det i fryseren natten over. Er det stadig flydende om morgenen, er du på den sikre side

Bilen ruster

På en almindelig dansk vinter, bliver der spredt mellem 250.000 og 300.000 tons salt på vejene. Hvis bilen ikke er rustbeskyttet, øger det din risiko for at rusten tager fat. Derfor er det en god idé, at sørge for, at ens bil har fået en undervognsbehandling eller anden rustbeskyttelse.

Bilen kan ikke lyse vejen op

Vinteren giver mange mørke timer bag rattet, hvor du skal lyse vejen op. Men én ud af fem biler på værksted har problemer med lygteindstillingen. Bilens nærlys skal mindst oplyse vejen 30 meter frem. Oplever du at det er svært at se ordentligt, kan du skifte til kraftigere pærer.

Dårligt udsyn

Om vinteren er der flere dage med regn og dårlig sigt. Men hvis der er frost og kulde, øger det sliddet på dine viskerblade. Det er er heldigvis nemt at få skiftet i forbindelse med et eftersyn på værkstedet.