Af Redaktionen

Med ’Esvagt Leah’ og ’Esvagt Heidi’ er ESVAGT-flåden tilført to skibe af høj kvalitet.

Det er atypisk, at ESVAGT udvider flåden uden selv at have stået for design og byggeproces med værftet.

Sådan forholder det sig dog med ’Esvagt Heidi’ og ’Esvagt Leah’, som er de to nyeste tilføjelser i flåden, og som begge netop er gået i charter.

Skibene er bygget for og har sejlet i et andet rederi, før de blev en del af ESVAGT, men kvaliteten er fuldt ud på højde med den øvrige flåde.

-Vi har fået to fremragende skibe, som er gennemført godt arbejde, siger Jesper Møhring Madsen, kaptajn på ’Esvagt Heidi’:

-Fra design til håndværk er der kvalitet i det hele. Alle samlinger, malerarbejdet, rørføringer – det er omhyggeligt hele vejen igennem, siger han.

Samme melding kommer ubetinget fra Hans Pauli vid Misá, som er kaptajn på ’Esvagt Leah’.

-Et fint og velholdt skib, som er passet og plejet – det kan man se. Og det ligger godt i søen, lyder rosen fra Hans Pauli vid Misá.

Viser værdi

Både ’Esvagt Leah’ og ’Esvagt Heidi’ er X-bovskibe af Ulstein-design. Den karakteristiske bov giver et stabilt skib i hårdt vejr, og bidrager samtidig til en brændstoføkonomisk drift. Det er klare plusser i Nordsøen, hvor man ofte skal skyde en høj fart i mod-sø og dårligt vejr.

Og de kan, hvad de skal.

Begge kaptajner og skibenes maskinchefer har været ombord på skibene som gæster og observatører i nogle uger for at se, hvordan de agerer i operation. Hans Pauli vid Misá var med på ’Esvagt Leah’ på et cargo-run i dårligt vejr – det er af stor værdi, siger han:

-Vi fik set, hvad skibet kan under pres. Det er et skib, man kan regne med og være tryg ved – det er virkelig dejligt at vide, siger han.

Træning i sikkerhed

Begge skibe skal arbejde med ERRV/PSV-opgaver for Total Energies. Efter en grundig introduktion til skibet er prioriteten nu at få sammentømret et stærk team i besætningen og indført en god og velfungerende hverdag i tæt koordinering med kunden, siger Jesper Møhring Madsen:

-Vi skal levere forsyning, ERRV- og PSV-opgaver og flere andre ting, så der er en del koordinering. Samtidig skal vi som altid træne redning og vedligeholde vores sikkerhedskompetencer, så Total Energies får vished for det niveau af kompetence og træning, som de forventer af ESVAGT, fortæller han.