Af Sabina Schmidt
11.000 cyklister kommer hvert år til skade i trafikken. Det vil Trafikforskningsgruppen på Instituttet BUILD ved Aalborg Universitet gøre noget ved sammen med Odense Kommune og firmaet Reelight. Forskerne inviterer derfor 4000 cyklister til at deltage i et stort anlagt forsøg.
Antallet af cyklister, der kommer til skade i trafikken, skal ned. Det er målet i et nyt forskningsforsøg mellem Aalborg Universitet i samarbejde med Odense Kommune og firmaet Reelight, der blandt andet producerer cykellygter. Trafikforskningsgruppen bag projektet har i forbindelse med forsøget brug for hjælp fra 4000 cyklister.
For 15 år siden udviklede Reelight for første gang et lys til cykler, der blinkede, så snart cyklen var i bevægelse. Dette lys evaluerede Trafikforskningsgruppen i et stort lodtrækningsforsøg og påviste markant færre ulykker i gruppen, der kørte med lyset.
Nu har Reelight udviklet en ny generation af kørelys, der giver et markant bedre lys. Spørgsmålet er, hvad effekten af det nye lys bliver?
Søger cyklister til forsøget
I et nyt lodtrækningsstudie skal 2000 cyklister køre med det nye lys i et år, og 2000 andre cyklister skal være kontrolgruppe. Forskerne bag forsøget tæller så antallet af ulykker i hver gruppe og bestemmer på den måde effekten.
Rekrutteringen til studiet starter i dag og løber indtil midt i oktober. Cyklister fra hele landet kan melde sig til forsøget på www.cykelliv.dk, men kun i Aarhus, Odense og Aalborg vil der blive oprettet udleveringssteder – ellers får deltagerne i forsøget tilsendt lygterne og må selv montere.
Lektor på instituttet BUILD Harry Lahrmann siger:
– En lang række forskningsprojekter i både Danmark og udlandet har vist, at cyklisternes synlighed betyder rigtig meget for deres sikkerhed, og skal vi have færre ulykker mellem cyklister og biler, er det vigtigt, at cyklisterne selv tager ansvar og bliver mere synlige fx med kørelys.
For Reelights bestyrelsesformand Jochum Kirsebom har cyklisternes sikkerhed altid været en drivende kraft i udviklingen af firmaets produkter, og Jochum Kirsebom siger:
– Vi vil alle gerne, at cyklen bliver et centralt virkemiddel i løsningen af trafikkens trængsels- og CO2-problemer, men så må vi også gøre, hvad vi kan, for at cykling bliver så sikkert som muligt.