Af Sabrina Schmidt

Sikkerhedsstyrelsen lokker i denne uge med gode, men falske tilbud for at gøre forbrugerne opmærksomme på produktsikkerhed.

De fleste elsker et godt tilbud, og når den dyre december måned nærmer sig, er det fristende at lade sig overtale til ’halv pris’ og ’tre for tos pris’. Lige om lidt banker Black Friday, Black Week og Cyber Monday på døren. Og i de fleste tilfælde er der alle mulige gode grunde til at slå til, men det er også – og i øvrigt altid – en overvejelse værd, om et tilbud er for godt til at være sandt.

Derfor kan forbrugerne i uge 47 opleve at blive mødt af falske reklamer, når de bevæger sig rundt på internettet. Hvis forbrugerne falder for de gode tilbud, vil de ende på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside og ikke på en webshop.

-Når forbrugerne lander på vores hjemmeside, giver vi dem gode råd om, hvad de skal være opmærksomme på, når de handler – særligt på nettet, siger produktchef Kirstine Gottlieb.

Produktsikkerhed – hvad er det?
I undersøgelser viser danskerne sig som et folkefærd, der ikke bekymrer sig synderligt om produktsikkerhed. Det kan hænge sammen med, at vi herhjemme er godt vant i forhold til sikre produkter, men som onlinesalget stiger med eksplosiv fart, og man kan købe varer fra hele verden med et klik på sin telefon, er der grund til at tænke sig om.

-Kampagnen skal minde forbrugerne om at være kritiske i forhold til, hvad de køber online. Vi vil vise dem, at et produkt ikke bare kan vise sig at være noget bras, det kan også vise sig at være farligt, siger Kirstine Gottlieb.

Der findes masser af gode produkter på nettet, men det er vigtigt, at forbrugerne bruger samme kritiske sans på nettet som i butikken nede om hjørnet.

-Når man handler online, kan man ikke tjekke varerne, som når man står i en butik. Men det er stadig vigtigt at bruge sin kritiske sans. Hvis noget lyder for godt til at være sandt – så er det som regel også det, der er tilfældet, siger Kirstine Gottlieb.

-Støder man på legetøj, en hårtørrer eller en mobiloplader eller noget helt fjerde, som for eksempel koster en tiendedel af, hvad man normalt ser, bør man nok som det mindste undersøge, hvor det er, man køber produktet. Herhjemme – faktisk i hele EU – er man ret godt stillet som forbruger. Men køber man varer uden for EU, kan man ikke være sikker på sine rettigheder, slutter Sikkerhedsstyrelsens produktchef.

Farlige produkter skal anmeldes til Sikkerhedsstyrelsen
Det er altid virksomhedens ansvar, at de kun sælger sikre produkter. I Sikkerhedsstyrelsen godkender eller mærker vi ikke produkter. Men vi udtager hvert eneste år en lang række af produkter til kontrol. Det gør vi ud fra en vurdering af risiko ved de enkelte produktgrupper og den store mængde af data, vi igennem tiden har oparbejdet. Vi kontrollerer også en del produkter på baggrund af anmeldelser, og vi vil meget gerne høre om det, hvis man oplever, at et produkt bliver farligt. Produkter kan anmeldes på https://produkter.dk/anmeldelser