Af Redaktionen

En dansk influent betaler nu en bøde på 60.000 kroner for at have brudt markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Influenten havde ikke markeret kommercielle opslag tilstrækkeligt på sin blog og Instagram.

En dansk influent med et stort antal følgere på Instagram har betalt en bøde på 60.000 kroner for ikke at have markeret kommercielle opslag tilstrækkeligt. Det var i strid med markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at influenten i perioden fra marts 2017 til december 2018 havde postet 17 kommercielle opslag om blandt andet skønhedsbehandlinger, restaurantbesøg og tøj- og skomærker på sin blog og Instagram-profil, der ikke var tilstrækkeligt markeret som reklame.

På influentens blog stod markeringen i nogle tilfælde i slutningen af indlægget og i ét tilfælde var det slet ikke oplyst, at indholdet var en reklame. På Instagram havde influenten eksempelvis markeret kommercielle opslag med ”#Ad”, ”#spons” eller ”#GAW”. Ifølge Forbrugerombudsmanden var det ikke tilstrækkeligt til at sikre, at opslaget ville blive opfattet som en reklame af den, som læste opslaget.

Forbrugerombudsmanden vurderede samtidig, at influenten er erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand. Det giver influenten et selvstændigt ansvar for at sikre, at det tydeligt fremgår, hvis et opslag indeholder kommercielle budskaber.

Influenten blev derfor politianmeldt af Forbrugerombudsmanden i 2019 efter en større undersøgelse af 37 udvalgte influenters opslag på sociale medier.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

-Influenter har et ansvar for at gøre det tydeligt for deres følgere, hvis der er tale om reklame. Det havde den pågældende influent ikke gjort, og derfor var det en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.

-Vi skal som forbrugere kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Det gælder både på sociale medier og i de mere traditionelle medier som for eksempel aviser og magasiner.