Af Lene Memborg

Den danske luftfartsbranche vil oprette en fond, der skal støtte forskning i grønne løsninger til luftfart.

De danske lufthavne og flyselskaber foreslår at sætte en klimaafgift på alle flyrejser fra Danmark.

Pengene skal gå til en uafhængig klimafond, der skal støtte forskning i grønne løsninger inden for luftfart. Tanken er, at afgiften skal afhænge af, hvor stor en klimabelastning flyrejsen har. Samlet set skal der årligt 250-300 millioner kroner i fonden.

Den konkrete model og størrelsen på afgiften er endnu ikke på plads. Antallet af flyrejser fra Danmark var 18,2 millioner i 2018, og sætter man tallet ind i det regnestykke, vil afgiften i gennemsnit være 16,50 kroner per billet.

Bag forslaget står Dansk Luftfart, der repræsenterer selskaber som Københavns Lufthavn, Billund Lufthavn, SAS og Norwegian.

– Vi vil tage et initiativ med et stort beløb, som kan få en reel indflydelse på det klima, der er omkring os, og som kan sænke CO2-udledningen på globalt plan, siger Thomas Woldbye, administrerende direktør for Københavns Lufthavn.

Han mener, at udviklingen af nye løsninger er svaret på at begrænse flys klimaudledning. Ikke at flyve mindre. – Vi fjerner ikke CO2-udledningen ved, at Danmark holder op med at flyve, men i stedet ved, at Danmark laver løsninger, der kan fjerne udledningen. Det kan vi brede ud i hele verden, siger Thomas Woldbye.

Forslaget er sendt til transportminister Benny Engelbrecht (S) og klimaminister Dan Jørgensen (S) med henblik på at lave en aftale om at sænke CO2-udledningen i branchen.

I Folketinget har en række partier foreslået flyafgifter i forskellige former.

Thomas Woldbye siger, at der ikke er penge til både at indføre branchens eget forslag og en politisk bestemt afgift på flyrejser.

– Vi har ikke pengene to gange, som branchen har det lige nu, siger Thomas Woldbye, der håber, at branchens forslag kan blive til virkelighed allerede i 2020.