Af Redaktionen

Det Maritime Center i Esbjerg, også kaldet Lanternen, bliver et spændende oplevelsesrum for vandsporten og dens mange fællesskaber. Netop nu lægger JORTONS folk sidste hånd på råhusentreprisen, der byder på et enormt ovalt in-situ støbt betondæk.

Lanternen er tegnet af Snøhetta og WERK, der har sørget for, at Esbjerg får et vartegn i den arkitektoniske superliga. Det står færdig i foråret 2022, men ved udgangen af juli kan JORTON give faklen videre, for her afslutter man råhus-entreprisen, der blandt andet har budt på et imponerende in situ-arbejde og en omfattende pælefundering.

Trods bygningens runde og bløde form, får den en udsøgt råhed takket være det enorme in situ-støbte betondæk og in situ-støbte søjler. Men arkitekturen og formsproget har resulteret i et kompliceret byggeri, hvor et stort forarbejde har været nødvendigt.

– Der er gået et stort forarbejde forud for den endelige støbning. Vi har først og fremmest arbejdet meget med opklodsningen, hvor vi har brugt en plastikopklodsning, der næsten ikke er synlig, og som skaber et rigtig flot resultat. Vi har lavet flere mock-upper, så vi sammen med arkitekt, rådgiver og bygherre har kunnet finde den bedste løsning, fortæller Martin Bech Jensen, der er formand hos JORTONS afdeling i Esbjerg. Han fortsætter:

– Vi har flere i betonsjakket, som aldrig har været med på så stor en dækstøbning som denne, og de har ellers prøvet en del da de tilsammen har over 100 års erfaring. Det siger lidt om størrelsesordenen. Men selvom det har været stort og komplekst, så er betonarbejdet blandt vores absolutte spidskompetencer her i JORTON, så det har været en fornøjelse at folde sig ud med denne opgave, og folk kan godt glæde sig til at se det.

Det er også værd at bemærke, at byggeriet og støbningen ikke foregår med benene solidt plantet på jorden. Derimod foregår det på et enormt fundament af pæle, der er banket ned i havbunden ud for den jyske vestkyst.

– Forinden støbningen har vi også udført en pælefundering, hvor 250 pæle er blevet slået ned i 17 meters dybde hvorpå lanternens fundamenter er støbt, fortæller Martin og uddyber:

– Udfordringen på denne sag har ikke været håndværket, men logistikken. Vi har arbejdet på en blind vej og har været omgivet af vand. Alene det, at få de enorme mængder af forskallingselementer ind og ud af pladsen, har krævet en grundig planlægning for samtidig at sikre sig, at arbejdet skred frem efter tidsplanen.

In situ-støbninger kan hjælpe tidsplanen

– Men vi har gennem hele projektet haft en god fremdrift og tidsplanen er og vil blive overholdt. Det er sket takket være gode folk, grundig planlægning, og så har vi fået stor hjælp af vores tårnkran, der har kunnet afdække hele bygningen, siger Martin og afslutter med et ønske om at fremtiden byder på lignende spændende situ-projekter:

– Jeg håber, at det her projekt vil kunne få flere bygherrer til at overveje at arbejde med in situ-løsninger. Betonen får et smukt og varieret udtryk og samtidig er det i disse tider en tidsbesparende løsning, fordi der er så lang ventetid på betonelementer. Det er også fleksibelt, fordi få mand hurtigt kan forskalle, armere og støbe en væg eller lignende. Så man bør som bygherre undersøge, hvor in situ-løsninger kan gavne ens projekt både i forhold til tidsplanerne, men også i forhold til det arkitektoniske udtryk.