Af Redaktionen

Den danske legetøjskoncern har fjernet både politifolk og en lego-model af Det Hvide Hus fra alle annoncer i forbindelse med urolighederne i USA. Lego er hermed inddraget i protesterne mod den sorte mand George Floyds død skriver TvSyd.

Det sker, efter den danske legetøjskoncern har trukket specifikke online legetøjsreklamer tilbage af hensyn til de fortsatte uroligheder i kølvandet på George Floyds død.

Det drejer sig om reklamer for Legos politisæt og andre myndighedsfolk, såsom brandfolk og brandbiler, samt en Lego-model af Det Hvide Hus, skriver flere amerikanske medier, blandt andet Fox News.

Fuldstændig skørt

Legos beslutning har sågar fået USA’s præsident Donald Trumps kampagneleder, Brad Parscale, til tasterne – omend det er på et misforstået grundlag, idet han fejlagtigt skriver, at Lego helt har fjernet de omdiskuterede Lego-sæt fra sit sortiment. 

– Det her er skørt. Lego fjerner legetøjssæt med politi, brandfolk og nødberedskabsfartøjer. De dropper endda et voksensæt af Det Hvide Hus. Vi bør fremhæve det gode i ordensmagten overfor børn. Hvad mener Joe Biden om, at Lego fjerner betjente, skriver Brad Parscale på det sociale medie Twitter.

Ud over kritikken af Lego henvender kampagnelederen sig også til Joe Biden, der står til at blive demokraternes præsidentkandidat mod Donald Trump. Joe Biden har dog ikke svaret Brad Parscale på Twitter.

“This is nuts.@LEGO_Group is removing playsets featuring police, firefighters & emergency vehicles. Even ditching an adult White House kit. We ought to stress the good in law enforcement for kids. What does @JoeBiden think about LEGO erasing cops?”

— Brad Parscale (@parscale)

I sit tweet linker Brad Parscale til mediet Toybook, der 2. juni skrev en artikel om Legos fjernelse af legetøjet, men som dagen efter – 3. juni – har korrigeret artiklen, efter at have fået indsigt i en mail, som Lego har sendt til sine marketingsamarbejdspartnere.

Af mailen fremgår det, at Lego beder marketingpartnerne om at fjerne en specifik liste Lego-produkter fra hjemmesider og marketingsammenhænge hurtigst muligt.

Forvirrede Lego-fans

Efterfølgende har Toybook indhentet en kommentar fra Lego:

– Vi anmodede om, at vores partnere afholder sig fra at vise salgsfremmende Lego-indhold, som en del af vores beslutning om at respektere #BlackOutTuesday (hashtag for protesterne mod George Floyds død red.) og midlertidigt indstille indholdet på sociale mediekanaler, som svar på de tragiske begivenheder i USA. Vi beklager enhver misforståelse og vil sikre, at vi fremover er klarere omkring vores intentioner, skriver Lego Group.

Det er ikke kun Brad Parscale, som har misforstået Legos handling. Ifølge Toybook er adskillige Lego-fans også blevet forvirret over Legos marketing-email. Flere har givet udtryk for uklarheden i budskabet fra Legos side.

Blandt andet Brick Loft, som streamer om Lego

– Hej Lego, kan I uddybe? Er det BlackOutTuesday? Vi tror alle fast på Black Lives Matter. I årtier har Lego politi og brandfolk været de bedste eksempler på, hvordan man kan beskytte og redde med-minifigurer og børns leg. Hvilket budskab forsøger I at bringe her, spørger Brick Loft.

Reaktion på begivenheder i USA

Lego har siden følt sig nødsaget til ikke blot at klargøre initiativet overfor Toybook, men også legetøjskoncernes egen Twitterprofil:

– Vi har set ukorrekte meldinger om, at vi har fjernet visse Lego-sæt fra handelen. Vi vil gerne understrege, at det ikke er tilfældet, og at andre forlydender er falske. Vores intention var midlertidigt at sætte den digitale markedsføring på pause, som reaktion på begivenhederne i USA. Vi håber dette opklarer sagen.

We’ve seen incorrect reports saying we’ve removed some LEGO sets from sale. To be clear, that is not the case and reports otherwise are false. Our intention was to temporarily pause digital advertising in response to events in the US. We hope this clears things up.

– Vi har ikke fjernet nogle produkter fra hylderne. I forbindelse med de tragiske begivenheder i USA over de seneste 10 dage, har vi sat vores digitale marketing på pause på sæt, som kunne opfattes som ufølsomme, hvis de dukkede op på nuværende tidspunkt, siger han.

Onsdag tog Lego i lighed med flere store internationale koncerner, såsom Nike og Ben & Jerry’s, aktivt del i bevægelsen mod racediskrimination efter George Floyds død. Han blev i slutningen af maj brutalt anholdt af hvide betjente. I forbindelse med anholdelsen blev han kvalt og døde.

Lego har lovet at donere fire millioner dollars til organisationer, som støtter sorte børn, samt organisationer, som fremmer børns forståelse af racelighed.

Det er disse 31 produkter, Lego midlertidigt har fjernet fra online annoncer:

  • Midtbyens Brandvæsen
  • Politistation
  • Åbning af doughnutbutikken
  • Luftpolitiets luftbase
  • Brandstation
  • Brandslukningsfly
  • Monstertruck-kup
  • Mobil kommandocentral
  • Politihelikoptertransport
  • Brand på burgerbaren
  • Politihelikopterjagt
  • Luftpolitiets faldskærmsanholdelse
  • Brandchefens pionervogn
  • Brandvæsnets helikopterenhed
  • Anholdelse i trafikken
  • Luftpolitiets dronejagt
  • Brand på havnen
  • Politisæt med minifigurer og tilbehør
  • Grillbrand
  • Hundepatrulje
  • Politipatruljevogn
  • Luftpolitiets patrulje-jetfly
  • Politi-klodsboks
  • Skovbrand
  • Politivest
  • Håndjern og politiskilt
  • Nøglering med Duke DeTain
  • Det Hvide Hus
  • Politistation
  • Politimotorcykel
  • Politijagt