Af Redaktionen

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomheden Jernbanegade 21 ApS i Nykøbing Falster. To diskoteker og en bar har desuden accepteret at betale bøder på henholdsvis 60.000 kroner, 30.000 kroner og 50.000 kroner. Alle sager vedrører overtrædelse af forbuddet mod at målrette reklamer med alkohol til unge.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomheden Jernbanegade 21 ApS for at overtræde forbuddet mod at målrette reklamer med alkohol til unge.

  • Jernbanegade 21 ApS har i en periode i 2019 postet et opslag på Facebook-siden NYK Event. Opslaget indeholdt blandt andet fire billeder med alkohol, hvor der hen over billederne stod:”Kalas Club X Skinz & Lykke Live X HHX Puttefest X 06.09.19”.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at markedsføringen var rettet mod unge under 18 år, da der i beskrivelsen af arrangementerne blandet andet stod ”HHX puttefest”. Puttefest henviser til 1.g’ere, som kan være ned til 15 år gamle.

Desuden har tre virksomheder, som Forbrugerombudsmanden tidligere har politianmeldt, accepteret at betale bøder på 60.000 kr., 30.000 kr. og 50.000 kr. for overtrædelse af samme forbud. De tre virksomheder er Crazy Daisy i Haderslev, Laki Dance i Fredericia og TemaBar i Vejle.

  • Crazy Daizy i Haderslev betaler en bøde på 60.000 kroner for seks forhold. Crazy Daisy havde blandt andet skrevet:

“X Single As Fuck X Studiefest X Crazy Daisy Haderslev X”

Om arrangementet stod der: “(…) Alder: 16+ (Studiefest). Hvis du har et studiekort fra enten HaKa, DBG, HTX eller EUC Syd, så kan du feste med hele natten som 16+. – Husk blot dit ID og studiekort. (…) Hvis du stadig er lidt genert, så skal vi nok hjælpe dig på vej, og vi har sørget for en masse underholdning og skøre konkurrencer, som nok skal sørge for at du kommer tæt på det modsatte køn, samt et par skarpe tilbud i baren. 3 x Lyskryds for 100 kr. hele natten – 10 x “Små” shots for 100 kr. hele natten. 1fl. Morgen inkl. Soda for 400 kr. hele natten. (…)

  • Laki Dance i Fredericia betaler en bøde på 30.000 kroner for tre forhold. Laki Dance har i sine annoncer blandt andet skrevet:

“BOBLER & MOKAÏ – GALLA FOR ALLE ???? Galla bordpakke – 8 stk Mokaï + 1 fl. Bobler KUN kr 200,- INDEN kl. 23.00 ! […]Bar tilbud – Der gælder hele natten:? 1 flaske Sobieski vodka inkl 1 liter energidrik – kr 400,- 1 flaske Grey Goose 0,7 inkl 1 liter energidrik – kr 500,-  3 Drinks – kr 100,-??? Shot – kr 10,- […]Entré +16 kr 50,- […] Aldersgrænse: +16 […]”

  • TemaBar betaler 50.000 kroner i bøde for fem forhold. TemaBar har blandt andet skrevet et opslag på Facebook med denne overskrift:

”Introfesten 2017//Citybois // TemaBar // Adgang med studiekort”

Det fremgik af opslaget, at nu hvor skoleåret 2017 var begyndt, ville TemaBar byde velkommen med et arrangement, hvor der var adgang til baren ved at vise studiekort fra gymnasier eller erhvervsuddannelser. Desuden var der i opslaget listet en række forskellige tilbud på pakkeløsninger med forskellig slags alkohol og entré.

Ifølge markedsføringsloven er enhver form for omtale af alkohol forbudt i en reklame, hvis den retter sig mod unge under 18 år. Forbuddet gælder både, hvis hensigten er at markedsføre alkoholholdige produkter, og hvis alkohol bliver brugt som virkemiddel til at sælge andre produkter.

Diskotekerne har også et strafansvar, selvom de ikke udskænker alkohol til mindreårige, da det er selve markedsføringen af alkohol til personer under 18 år, der er ulovlig.

Det er foreningen Alkohol og Samfund, som har klaget over Jernbanegade 21 ApS, Crazy Daisy, TemaBar og Laki Dance til Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, siger:

-Når diskoteker og barer skriver på Facebook, at deres arrangementer retter sig mod gymnasieelever eller at aldersgrænsen er 16+, så overtræder de markedsføringsloven, hvis de samtidig frister med shots, drinks, bobler eller anden alkohol.

-Forbuddet mod omtale af alkohol i reklamer, der bl.a. er målrettet unge, skal beskytte de unge, og derfor er det naturligvis vigtigt at forbuddet overholdes.