Af Eva Zauner Bredahl

Det har været vendt og drejet og diskuteret utallige gange – og nu bliver det altså en realitet. Esbjerg Midtby får betalingsparkering fra april 2021.
Esbjerg Kommune fastholder at der fra april skal indføres en light udgave af betalingsparkering, på trods af at Esbjerg City foreningen har bedt kommunen om at udsætte det. Leverandørerne er kørt i stilling og forberedelserne er igang, så det er kun afhængig af om tidsplanen holder.

Betalingsparkering i light version betyder at det stadig vil være muligt at parkere gratis de to timer i centrum, som byens borgere har været vant til indtil nu, derefter bliver det muligt at betale sig fra at holde der yderligere hvis man har behov for det. Prisen vil være 12 kr pr time og betalingen kan enten ordnes via en app på mobilen eller i en af de fysiske betalingsautomater, der bliver stillet op på udvalgte parkeringspladser.

Esbjerg City havde ellers bedt kommunen om at vente med at tage det nye system i brug for at give kunder og butikker ro til at indhente det tabte, når de nuværende coronarestriktioner lempes, og detailhandlen får lov til at åbne igen. Det har formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (V) dog afvist, med henvisning til, at man jo stadig kan parkere gratis i 2 timer.
Fra kommunens side ønsker man desuden at få systemet i brug inden sommersæsonen, når der forhåbentlig igen begynder at komme flere turister til byen. Hvis skiltning og vejledning er på plads undgår man nemlig forvirring og kommunikations problemer i forhold til parkering.

EasyPark kommer til at leverer system, licenser og mobilapp, og det danske Solvision med hovedsæde i Odense, der kommer til at stå for betalingsautomaterne.

Der indføres betalingsparkering i hele midtby-zonen omkranset af Nørregade, Stormgade, Jernbanegade og Havnegade/Adgangsvejen, hvor Esbjerg Kommune over de seneste år har udfaset langtidsparkeringen til fordel for en tidsbegrænsning på to timer.
Der er registreret 1102 kommunale parkeringspladser i zonen fordelt på 918 pladser  med tidsbegrænsning og 184 pladser uden tidsbegrænsning. Pladserne uden tidsbegrænsning ligger i det nordvestlige hjørne af zonen i området omkring Islandsgade.

Beslutningen om at indføre betalingsparkering allerede nu, har medført frustrationer hos detailhandelen, der havde håbet på at man kunne få lov til at få lidt ro på i et presset og mærkeligt år, hvor rigtig mange af de små butikker kæmper for deres overlevelse.

En af byens forretningsdrivende kalder det direkte for “en skandale” og pointerer at “Vores detailhandel har brug for en saltvandsindsprøjtning når nedlukningen ophører, de har brug for støtte, forståelse og engagement fra alle kanter.”

Frygten er, at den cirkulation i kunder, som korttidsparkeringspladserne giver mulighed for, bliver hæmmet når kunderne kan parkere længere tid, og dermed optage pladser.