Af Sabina Schmidt   Kilde: Vejdirektoratet

For at få trafikanter til at overholde fartgrænsen på landeveje tester man nu en helt ny kantpæle med fartmærker.

Det er ikke alle, som sørger for at overholde fartgrænsen, når de kører på de danske landeveje. Det kan der være mange grunde til, og hos Vejdirektoratet vil de nu gøre endnu mere for at sikre, at det i hvert fald ikke er manglende viden om fartgrænsen, der er årsagen.

Derfor vil Vejdirektoratet nu undersøge, om et lille fartmærke på kantpælene med den generelle hastighedsgrænse på 80 km/t kan få flere trafikanter til at sænke farten.

– Der er desværre stadig for mange, der kører for hurtigt og overtræder hastighedsgrænserne. Det gælder også på vores landeveje. Vi ved, at mange trafikulykker skyldes for høj fart og uopmærksomhed. Vejdirektoratet vil med et meget enkelt fartmærke nu minde bilisterne om hastighedsgrænsen. Det er positivt at se, at man prøver nye metoder af for at komme problemet til livs, og jeg glæder mig selvsagt til at se resultaterne, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Helt konkret vil Vejdirektoratet placere et lille fartmærke med refleks på de mange hvide kantpæle langs vejene. Det røde fartmærke med det sorte tal minder om de almindelige runde fartskilte. Grafik: Vejdirektoratet

Møder ikke en påmindelse
Forsøget med de nye kantpæle skal køre frem til efteråret 2021, og det vil blive gennemført på cirka 35 kilometer statsvej, hvor den generelle hastighedsgrænse er 80 km/t. Her placeres det lille røde mærke på hver eller hver anden kantpæl i højre side af vejen.

Målet er at blive klogere på, om trafikanter bliver bedre til at overholde hastigheden, når de hele tiden bliver mindet om den.

Inspirationen til forsøget kommer fra Holland, hvor man længe har angivet den aktuelle hastighedsgrænse med meget korte intervaller på tavler langs vejen.

– Hvis det viser sig, at dette forsøg kan få flere til at køre efter de gældende regler, kan der være tale om et forholdsvis enkelt og billigt trafiksikkerheds initiativ, der nemt kan rulles ud på flere landevejstrækninger rundt i Danmark, oplyser Marianne Foldberg Steffensen.

Fakta – her er de seks strækninger der er udvalgt til forsøget

StedKommuneLængde
Ringkøbingvej, vest for HolstebroHolstebro7 km
Kolding Landevej mellem Hejnsvig og VorbasseBillund7,8 km
Ringkøbingvej, mellem Lyne og VardeVarde10,3 km
Holstebrovej, mellem Struer og HolstebroHolstebro og Struer1,9 km
Vejlevej, mellem Tarm og HovenRingkøbing-Skjern5,7 km
Viborgvej/Herningvej, mellem Viborg og KarupViborg3,4 km