Af Redaktionen  

Særlig partnering-aftale kan gøre udvidelsen af Esbjerg Havn og andre danske byggeprojekter mere bæredygtige. Fokus på billigste produkt er dog fortsat en stopklods for den grønne omstilling i byggebranchen.

Esbjerg Havn er udvidet kontinuerligt over mange år, og i 2026 skal næste milepæl stå færdig, hvor en 350 meter lang kaj skal tilføre 750.000 kvadratmeter til havnen. Den nationale og internationale interesse for havnen vil i fremtiden danne grobund for flere udvidelser og tilføjelser, og dertil kan en særlig projektform sikre, at bæredygtighed og klima er i front.

I Aalborg har en tilsvarende udvidelse af havnen nemlig vist, at alternative samarbejdsformer, i dette tilfælde en såkaldt partnering-aftale og et fokus på grønne materialer fremfor de billigste løsninger, kan føre til et bedre og mere miljørigtigt resultat. Det er en tilgang til byggeprocessen, som i fremtiden kan sikre bæredygtige projektformer på Esbjerg Havn, og som byggeproducenten Uponor gerne vil slå et slag for bliver mere udbredt i Danmark.

– Kravene til bæredygtighed i Bygningsreglementet for 2023 og frem mod 2030 er lige rundt om hjørnet, og der skal til at ske store ændringer i byggebranchen, hvis vi skal nå at komme i mål. Som producent af byggematerialer kan vi bidrage med nye og mere bæredygtige produkter, mens det for projektejere, entreprenører og grossister er vigtigt at kunne se mulighederne i nye alternative produkter og projektformer, siger Jan Lunding, projektchef hos Uponor og tilføjer:

– Udvidelsen af Aalborg Havn er et fantastisk eksempel på, hvordan aktørerne kan foretage proaktive valg og tage næste skridt i den grønne omstilling. 

Alternativ projektform gav grønnere løsninger på Aalborg Havn

Havneområdet i Aalborg er for nyligt blevet udvidet med 20.000 kvadratmeter. Gennem en partnering-aftale er det lykkes Port of Aalborg at reducere projektets samlede CO2-udledning med 40 procent ved at udfordre leveringsmetoder, arbejdsmetoder og afsøge markedet for bæredygtige materialer. I aftalen involveres parterne tidligt i forløbet, så de har bedre mulighed for at finde løsninger med mindst mulige CO2-udledning såsom spildevandsrøret Ultra Rib 2 Blue fra Uponor.

– Ved at involvere rådgivere og entreprenører tidligt i projektet opnåede vi relativt hurtigt stor tillid og en god ånd i samarbejdet, hvilket muliggjorde en åben ideudvikling og diskussion af løsninger. Derved skabte vi et langt mere bæredygtigt resultat, end nogen af os havde turdet håbe på, siger Brian Dalby Rasmussen, der er chef for Engeneering, Environment and Port Infrastructur hos Port of Aalborg.

Prisen er stadig altafgørende

Port of Aalborgs alternative tilgang til projektet har dog synliggjort en af de største udfordringer, som den danske byggebranche står overfor, hvis det skal lykkedes med den grønne omstilling: Branchens fortsatte fokus på billigste pris ved indkøb af materialer. Det oplevede indkøberne på Port of Aalborg-projektet, Per Aarsleff.

– Enkelte grossister tilbød os grønne alternativer, men langt de fleste tilbød os automatisk den billigste løsning. De troede ganske enkelt ikke på, at prisen ikke var det absolut vigtigste, som det ellers plejer at være, fortæller Ludvig V. Pullich, der er entrepriseleder hos Per Aarsleff.

– For at citere en kunde, så skal vi have ændret ”bedst og billigst” til ”bedst og bæredygtigt”. Det er den eneste måde at arbejde på, hvis vi i Danmark skal nå vores ambitiøse klimamål for byggebranchen, siger Jan Lunding til slut.